Trampa hoj bättre

Bli en bättre tekniker
Rundtramp gör dig effektiv, det vill säga att arbeta hela varvet runt när du trampar. Träna genom att bara koppla fast en fot i taget att trampa med. Rörelsen delas sedan in i tre steg: ner, foten bakåt i bottenläget och drag då knäet förs uppåt mot styret.

Ett effektivt rundtramp är nödvändigt för att behålla fästet i branta uppförsbackar. För att det ska fungera krävs också tillräcklig framåtvikt, för att framhjulet ska fästa och svänga. Läsning är samma sak som att hitta det bästa spåret, vilket är en fråga om erfarenhet. Fäst blicken på underlaget. Koppla ihop detta med att välja rätt växel. Våga stå för ditt spårval och stå på utan att tveka. Utförsbacke kräver kontroll, bra vägval och en fjädrande stående ställning där armar och ben kan ”svälja” stökigheter och hinder. Bakbromsen styr och frambromsen bromsar farten. Släpp i möjligaste mån på bromsarna över ojämna partier. Fokusera blicken på vart du vill åka. Träna i samma backe med olika mycket broms och med olika vägval. Uppför tar du dig genom träning. Här krävs förutom effektivt rundtramp och rätt viktfördelning mellan fram- och bakdäck, också styrka och balans. Träna i allt längre och brantare backar.

Rätt prylar
Med rätt utrustning kommer du längre, orkar mer, och får fler utförsbackar och mer fartvind i ansiktet. Du som ska köpa din första mountainbike har en hel del att undra över. Ramstorlek och geometri på cykeln avgör hur den passar just dig. Detta påverkas också av komponenter som gaffel, sadelstolpe, styre och styrstam. Därför är det bäst att prova så många olika cyklar som möjligt. Lyssna gärna på råd och tips från andra, men i slutänden är din egen känsla avgörande. Första cykeln behöver inte vara så avancerad. Det räcker med att satsa på en som kostar dryga 6 000 kronor. Ju mer du sedan utvecklas desto större krav kommer du att ställa på cykeln. Välj ett välrenommerat märke som säljs i cykelhandeln och undvik billiga kopior på stormarknader. De senare har i test visat sig ha så stora brister att de kan vara livsfarliga! Ett billigt sätt att förnya sin cykel är att uppgradera komponenterna.

Experttipset
Anna Enocsson är professionell mountainbikecyklist och har fl era gånger vunnit

långloppscupen, SM och världscuptävlingar. Läsningen av terrängen är något av det viktigaste när du cyklar, menar hon:

– Försök att ha siktet på stigen några meter fram istället för att titta på framhjulet. Det är viktigt

och något man ständigt får påminna sig om. Tänk inte ”där får jag inte åka”! Tänk ”där ska jag åka”!

När du läser spåret några meter framför dig och tänker positivt blir du säker och lyckas bättre.

Länge leve cykeln
A och O för roligare åkning och för att cykeln ska hålla så länge som möjligt är underhåll. Se till att din ögonsten är ren och välsmord. Spola alltid av cykeln efter cykling. Kontrollera bromsar, växlar och styrlager och justera dem så att inget glappar eller gnisslar. Har du misskött din cykel rejält kan det vara läge att lämna in den till en cykelverkstad för service.

» Växlar
De känsligaste delarna på cykeln är växlarna. Redan när det är lite glapp kan växlarna börja hoppa, vilket är frustrerande i backarna. Lär känna dina växlar och hur du justerar dem så exakt som möjligt.

» Bromsar
Rengör fälgar och bromsar. Med en ekernyckel i rätt storlek drar du sedan åt ekrarna för att justera eventuella skevheter i fälgen. Justera bromsen genom att först släppa bromsvajern och sedan dra åt tills klossarna hamnar i önskat läge. Fila till klossarna med en vanlig fil om de blivit snedslitna eller smutsiga. Till sist justeras fjäderspänningen i handtaget.

» Styrlager
Det är dags att justera styrlagret när frambromsen glappar eller smäller till när du står bredvid cykeln och gungar den fram och tillbaka med handbromsen låst.

Här får du cykla
Det är inte alltid självklart var man får cykla och inte. I en del naturreservat finns särskilda regler mot cykling och ridning. Men i allmänhet är det allemansrätten och försiktighetsprincipen i Miljöbalken som gäller. Det betyder att så länge man inte skadar miljön går det bra. Därför får man ta det lugnt och undvika att sladda när det är blött och mjukt. Ta också hänsyn till andra som vandrar eller rastar hunden där du cyklar. Kliv gärna av cykeln när det är trångt. Markägare sätter ibland upp skyltar som säger att cykling är förbjuden utan att de har lov till det. Fråga i så fall varför, det bästa är ju om alla kan ha tillgång till naturen på sina villkor.

Härliga cykelställen
Säfsen i Dalarna satsar stort på mountainbike. Här fi nns skön och omväxlande natur och det ligger bra till för många, bara 27 mil från Stockholm och 34 mil från Göteborg. 30 mil leder slingrar sig genom Finnmarkens milsvida skogar. www.safsen.se.

Cykla i fjällen är perfekt i Stekenjokk fem mil nordväst om Saxnäs. Här väntar 20 till 30 mil stigar och grusvägar från gruvtiden, mestadels uppe på kalfjället. En favorit är Stekenjokk till Vielmesmakke, en sträcka på knappt två mil, där man som högst kommer upp på 1 100 meter. Rolig och varierad cykling finns också i Saxnäs med omgivningar. Bo bekvämt på Saxnäsgården där du också kan njuta av spa. www.saxnas.se.

Hallandsleden från Kungsbacka till Skvaltkvar är en backig men naturskön sträcka att ge sig på. Efter regn blir det översvämmat på vissa ställen. Ta med vatten att dricka.

Cykla från Vidingsjö motionscentrum i Linköping längs Östgötaleden till Bjärka Säby slott. Det är en sträcka på två mil som går genom ett kuperat kulturlandskap. Du cyklar på grusvägar, motionsspår, stigar och genom kohagar. Leden är tydligt utmärkt även om det bitvis är snårigt. Bjärka Säby slott ligger vackert invid en sjö med badplats.

Bra info med turtips, nyheter, köp och sälj, forum med mera på www.happymtb.se.

Av: Erika Willners