VALLA FÖR ALLA

Effektivare vallor, bättre belag och nya tankesätt. Det sammanfattar vallningen för glid och fäste i vinter.

Det gäller alla skidåkare oavsett om det handlar om åkning i spår, klassiskt eller skejt, på fjälltur, på topptur, i pist eller offpist. Alla behöver glid. Många behöver fäste. Vilken typ av vallning och vilket tankesätt som passar dig ringar du enkelt in i vårt minitest.

Testa dig själv

Kryssa för de påståenden som passar in på dig:

¤ Vallning ska ta så lite tid som möjligt

¤ Köper vallor för mer än 1 000 kronor per år

¤ Är motions-/amatörtävlingsåkare

¤ Har mer än 20 olika burkvallor

¤ Är tävlingsåkare

¤ Lägger hellre tid på åkning än vallning

¤ Äger varmluftspistol eller annan vallavärmar-pryl

¤ Testar gärna tejp eller sprej för fäste

Flest gröna kryss – snabbvallaren

Om du får flest ”gröna kryss” i är du snabbvallare. Du lägger så lite tid som möjligt på vallningen och åker hellre en stund extra än att ha perfekt fäste/glid. Du kommer att ta till dig Kuzmin-metoden för glid helhjärtat. Och kommer antagligen att gilla flytande fästvallor eller tejp.

VALLA FÖR ALLA

Flytande fäste

Du som vill lägga minsta möjliga tid på att valla för fäste väljer flytande snabbvalla i sprej- eller duttflaska. En stor fördel är att den fungerar på alla typer av snö. Dessutom får du en mjukare övergång mellan fäst- och glidzon än med burkvalla eller tejp. Nackdelen är att den inte håller lika länge men är å andra sidan lätt att ta med för att bättra på fästet när det behövs.

1. Rengör ytan med vallaväck.

2. Rugga upp fästzonen med sandpapper 100.

3. Spreja eller stryk på ett tunt skikt valla enligt instruktionerna på förpackningen. 4. Stryk med kraft ut vallan med en syntetkork. 5. Låt torka, fem till femton minuter beroende på sort, det torkar snabbast i rumstemperatur. Om skiktet blir tjockt är risken att det tar lång tid att torka. Minimum av utrustning Sandpapper i grovlek 100. Snabbvalla för minusgrader/universal, plusgrader och klisterföre. Det finns också basfästvallor för bättre hållbarhet. Prova dig fram till det som passar dig. Tejp för minst 20 mil Du som väljer tejp får en lösning som räcker längre. Det finns exempel på att tejpen hållit så långt som 100 mil. Nackdelarna med tejp är att den fungerar dåligt i nysnö, även om Rex har en ny kallförestejp, och klisterföre.

Så gör du 1. Rengör skidan ordentligt. Tillverkaren Start rekommenderar sin egen fettfria vallaväck för att tejpen ska fästa ordentligt, medan leverantören av REX säger att det går bra med vilken vallaväck som helst.

2. Rugga upp ytan med sandpapper och ta bort dammet. Det här är det kritiska momentet som avgör hur väl tejpen kommer att fästa. 3. Fäst tejpen över hela fästzonen. Tryck ut luftbubblor med kloss. Avlägsna pappret.

Tejpen tas bort när den är för smutsig eller utsliten. – Lägg hushållspapper över hela fästzonen och värm försiktigt med ett vallajärn. – Sickla bort tejpen. – Använd vallaväck eller sprejen Tape clean för att få bort det sista kladdet.

Denna metod fungerar även för att ta bort klister.

Minimum av utrustning Sandpapper i grovlek 100, tejp, vallaväck, borste.

Bra att ha men inget måste: Vallajärn/varmluftspistol/bygel ( var försiktig med värmekällor, när vallan börjar ryka är temperaturen för hög och belaget kan skadas!

Kuzmin-sickla för glid

En normalsickling är busenkel och tar bara några minuter. Första gången gäller det att avlägsna tidigare struktur på belaget vilket tar uppåt tjugo minuter, instruktioner finns på www.kuzmin.nu. När du redan är igång med stålsicklingen gör du så här var femtionde till femhundrade kilometer:

1. Gör lätta svepande drag från skidspetsen och arbeta dig bakåt. Efter tre till fem minuter har du en len, plan och jämn yta.

2. Ta bort eventuellt flis längs skidans kanter med sickelns kortsida genom att löst föra sickeln längs skidkanterna.

3. Dra med en stål- eller mässingsborste utan tryck i åkriktningen, en eller ett par gånger över belaget, det tar 15-20 sekunder.

Du som åker klassiskt bör dessutom dra två-tre drag med stålsickeln bakom hälen vid vart tredje åktillfälle för att avlägsna utsmetad fästvalla.

Minimum av prylar

Kuzmin Original stålsickel (finns även Cold och Plus) samt borste.

VALLA FÖR ALLA

Flest blå kryss – traditionalisten

Har du flest blå kryss i testet är du en traditionalist. Du upplever stunderna i vallaboden som trivsamma, en del av åkupplevelsen. Du gillar den färgglada raden av burkar och paraffiner. Blandningarna och skiktningarna av vallorna är ett hantverk och avkoppling så god som åkningen. Det är bara att fortsätta på den banan.

Burkvalla för fäste

1 Rengör med vallaväck

2. Rugga upp fästzonen med sandpapper.

3. Stryk på grundvalla. Värm in om du har tillgång till bygel.

4. Lägg på sex till åtta lager, tjockast under bindningen. Välj valla för några grader varmare än det faktiskt är – pröva dig fram och blanda! Smeta ut med kork.

VALLA FÖR ALLA

Minimum av prylar

Sandpapper grad 100. Vallaburkar: grundvalla, blå, röd och grön, kork, sickel, vallaväck, tidningspapper och trasa. Gärna värme från bygel eller annat.

Valla och sickla för glid Det här är knepen för dig som tror på glidvalla.

1. Värm in ett hårt och ett mjukt paraffin i belaget med vallajärn. Blandningen är mer smutsavvisande än enbart ett paraffin.

2. Plastsickla bort överskottet, borsta och åk!

2. Vill du toppa vallningen så gnugga fluorparaffin på paraffinytan och värm in. Sickla inte utan borsta bara.

3. Fluorpulver är elitens slutliga toppning. Unna dig det åtminstone på tävling.

VALLA FÖR ALLA

Minimum av prylar

Ett mjukt och ett hårt paraffin – ju dyrare desto bättre. Plastsickel, stålborste. Toppning: fluorparaffin, fluorpulver.

Klibbigt värre – valla för klisterföre När föret blir blött fungerar bara klister.

1. Rugga upp belaget med sandpapper, det ska vara kortare fästzon för klister än sprej- och burkvalla.

2. Lägg grundklister underst, tryck försiktigt ut i fiskfjällsmönster. Smeta ut med tummen som ger värme så det blir slätt.

3. Lägg på flera tunna skikt med klister för dagens före.

Låt skidorna stå utomhus och kallna en stund innan du kastar dig ut i spåret – då sitter det bättre.

FAKTARUTA

Enda vägen till fäste

Rätt spann på klassiska längd- och turskidor avgör om du överhuvudtaget kan få fäste. Lägg skidorna på golvet och stå på bindningen med all tyngd på en fot. Då ska du kunna trampa ut hela spannet och klämma fast ett papper under skidan.

Kuzmins känsla för glid

De senaste åren har nyttan med glidvalla ifrågasatts. Det är forskaren och före detta ryska elitåkaren Leonid Kuzmin som för ett par år sedan ställde allt på sin spets i sin licentiatavhandling. Han drev tesen att dagens belag är så pass hårda att glidvalla inte förbättrar glidet utan snarare försämrar det, eftersom den drar till sig smuts.

VALLA FÖR ALLA

Resultaten har ifrågasatts och granskats men hittills har ingen kunnat motbevisa Kuzmin och idag finns många anhängare bland motionsåkare och långloppsåkare som inte hör till de snabbaste leden.

Förklaringen finns bland annat i hur ytskiktet behandlas. Idag stenslipas nya skidbelag i fabriken och sedan efter behov. Därmed dras synliga, bromsande vita ”hår” eller ludd ur belaget. Paraffinet eller glidvallan binder de bromsande håren. Med Kuzminmetoden stålsicklas istället belaget fritt från ludd och hår. Hans studier visar att ett stålsicklat belag glider bättre än ett stenslipat belag med glidvalla. Bäst glid uppnås om belaget först stålsicklas och sedan vallas med fluorkarbonpulver. Om belaget däremot stenslipas först och sedan vallas med fluorkarbonpulver är glidet bra till en början men avtar allteftersom glidvallan nöts bort.

Det här är Leonid Kuzmin

Föddes i Moskva 1958. Meriter Har verkat på elitnivå i över 20 år som åkare, tränare och vallningsexpert. Är mannen bakom hustrun Antonina Ordinas träning och framgångar på 1990-talet. Aktuell med Forskar om metoder som ökar längdskidors glid vid Mittuniversitetet i Östersund. Läs om Kuzmins forskning eller köp stålsickeln på www.kuzmin.nu.

VALLA FÖR ALLA VALLA FÖR ALLA VALLA FÖR ALLA

VALLA FÖR ALLA VALLA FÖR ALLA VALLA FÖR ALLA VALLA FÖR ALLA