Årets nykomling: Varumärket är inte bara nytt på den svenska marknaden – det tillför något nytt för hela den globala sportbranschen. Genom att ta miljöfrågan till en helt ny nivå visar de resten av branschen den enda vägen framåt. Årets nykomling är strumpmärket Teko.
Årets svenska varumärke: Årets svenska varumärke har lyckats locka stora delar av det svenska folket att klä sig på ett sportigt sätt. De har gjort det med ett eget designspråk och genom att behandla alla i familjen – mamma, pappa och barn – på ett seriöst sätt. Årets svenska varumärke är Didriksons.
Årets produkt skor: En helt unik produkt som genom lovord från den ena användaren till den andra snarare än massiv marknadsföring skapat en stigande efterfrågan. Produkten passar dessutom perfekt in i den rådande hälsomedvetenheten. Årets produkt skor är MBT Chapa.
Årets produkt hårdvara: En till storlek oansenlig produkt som lockat in en helt ny målgrupp i sportbutikerna. Med enkel användning och låg vikt har de gjort både träning och vardag lite roligare genom att mäta rörelsen och jämföra den med uppsatta mål. Årets produkt hårdvara är pedometern Silva EX3 Plus.
Årets produkt konfektion: Det råder ingen tvekan om vilket som är 2008 års mest trendsättande plagg. Genom att mixa två klassiska plagg – dunjackan och sweatern – skapades ett helt nytt plagg som många saknade utan att veta om det. Årets produkt konfektion är Patagonia Down Sweater.
Årets innovation skor: Det här är en verklig innovation i en annars ganska konservativ bransch. Olika utförande på höger och vänster sula ger förbättrat grepp mot underlaget samtidigt som utformningen av spikarna skonar gräset. Årets innovation skor är Puma Swing GTX.
Årets innovation hårdvara: Detta är både en innovation och en revolution som om tio år kommer att vara standard inom segmentet. Komfort är ledordet inom all produktutveckling just nu och detta är en enkel lösning på ett stort komfortproblem. Årets innovation hårdvara är Salomon Custom Shell.
Årets innovation konfektion: Ingen annan produkt har varit så omskriven under 2008 som denna. Under OS i Peking slaktade den världsrekord i snudd på varje final och numera är simning en materialsport likt många andra. Årets innovation konfektion är utan tvekan Speedo LZR Racer.
Årets varumärke skor: Genom ett nischat men brett sortiment och annonsering på stortavlor har de nått ut med funktionsskor till den breda svenska allmänheten. De dominerar inom barn- och juniorkängor men växer framförallt på sommarskor för vuxna. Årets varumärke skor är Viking.
Årets varumärke hårdvara: De har nått dit alla företag vill nå. När kunderna kommer in i butiken frågar de inte efter en produkt vilken som helst utan efter detta specifika varumärke. Med en produkt i tiden och en kvalitet utöver det vanliga utses Skeppshult till Årets varumärke hårdvara.
Årets varumärke konfektion: År efter år förnyar de sin design och ökar de sin försäljning. Sedan 2005 har de nästan tredubblat sin omsättning. Sommar som vinter, ung som gammal, män som kvinnor – här finns något för alla och det är varumärkets verkliga styrka. Årets varumärke konfektion är Didriksons.