Fråga UTE: Träning inför trailresan?

Fråga UTE: Träning inför trailresan?

Jag, min fru och vår 17-årige son har bokat in oss på en trailrunning-resa i augusti, vi ska springa med en grupp på Mallorca i fem dagar. Vi har alla sprungit på motionsnivå i många år och även deltagit i några lopp (asfalt, upp till halvmaraton). Vad ska vi tänka på i träningen framöver för att komma så förberedda som möjligt till bergen?

/Stefan

Miranda Kvist svarar: Varmt välkommen till de ljuva stigarnas värld! Det finns lite saker ni kan tänka på inför avresa. Dels att ta med rätt utrustning – det är fantastiskt mycket enklare och bättre att springa i trailskor med bra grepp i bergen. Om ni har asfaltsskor och det börjar regna så blir greppet riktigt dåligt, och det kan ju vara förödande både uppför och utför.    Tänk även på att springa in en löparryggsäck innan ni åker, uppe i bergen behöver man bära med sig energi och förstärkningskläder.
    Utöver detta är det bra att lämna asfalten på träning och springa mer på stigar och i terrängen. Försök att njuta av att underlaget skiftar – det är ju så mycket roligare. Korta gärna ner "det vanliga asfaltssteget" och ta hellre många och korta steg, med isätt under kroppen snarare än framför. Helst ska tyngdpunkten ligga längre fram på foten och skapa ett mer aktivt steg.
    Många får chockade framsidor efter några dagar i bergen, för att man är ovan vid riktigt brant utförslöpning. Så träna backlöpning i förebyggande syfte, både uppför och utför. Vad jag förstår ska ni springa några dagar i följd, då passar det bäst med lågintensiv backträning. Ta det lugnt och "tassa" sakta uppför på långpassen. Och kanske ta varje backe två gånger, för att vänja benen och rumpan ordentligt. Lycka till!

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!