Säljes: Bättre begagnat tält

Det finns en stor paradox i att vara en modern friluftsmänniska. Många av oss har ju lockats till utelivet av kärlek till det ursprungliga, till naturen. Men ju mer vi vistas i den, desto starkare blir ofta suget efter sådant som förknippas med den urbana livsstilen: kläder, prylar, konsumtion.

Utvecklingen på friluftsmarknaden går dessutom i rekordfart. Här finns alltid nya material, spännande innovationer, nästa generations utrustning som pockar på uppmärksamhet. Begäret som uppstår är egentligen oförenligt med att vara en god naturvän. Alla vet ju att just västvärldens enorma konsumtionstakt är den främsta boven när det kommer till klimatpåverkan och miljöförstöring.

Utemagasinetläsaren Jenny Timbré har valt bort friluftsvärldens köphets – och hon ser det inte som någon uppoffring:
– Ju mer jag varit utomhus, desto mer känner jag att jag vill bevara den miljö som finns just nu. Den här otroliga överkonsumtionen som pågår är så onödig – det finns ju så mycket bra grejer hemma hos folk, säger hon.

21-åriga Jenny är uppvuxen i en familj där gemensamma loppisturer varit ett självklart helgnöje, medan besök i shoppingcentrum lyst med sin frånvaro. I dag bor hon i Åre och pluggar till fjällguide. Genom att skaffa kläder och utrustning begagnat har Jenny kunnat fördjupa sig i naturintresset utan att göra våld på miljösamvetet – men de rent ekonomiska faktorerna har också spelat in.
– Visst handlar det till stor del om pengar, att köpa saker second hand är ju mycket billigare. Om jag behöver nya skidor och hittar dem på en loppis så kanske det betyder att jag också kan betala hyran nästa månad. Men miljöaspekten är viktig, förstås. Jag vet ju att vi måste minska på den stora konsumtionen som har sådan klimatpåverkan.

Ett tecken i tiden
Jenny Timbré är inte ensam om att tänka på naturen när hon gör sina val. När annonssajten Blocket 2014 gjorde en bred undersökning i samarbete med Ipsos svarade 42 procent av de tillfrågade att de handlar second hand för att värna om miljön. Och dessa hållbarhetsmedvetna konsumenter blir allt fler. I en annan undersökning, som Yougov gjorde på uppdrag av Avfall Sverige under 2017, fann man att 36 procent av de tillfrågade hade köpt begagnade kläder de senaste tre åren. Second hand är en jättetrend.

Vid Göteborgs universitet finns ett forskningsprojekt särskilt ägnat åt detta vårt stora intresse för begagnat. Staffan Appelgren, en av projektledarna för forskningsgruppen, ser den ökande efterfrågan som ett tecken i tiden.
– Jag tror att handla second hand passar bra ihop med den svenska medelklassens självbild. Man vill gärna tänka på sig själv som en person som är omsorgsfull i relation till miljön och andra människor. Samtidigt har man svårt att låta bli att hela tiden stressa vidare till nya upplevelser, nya saker. Genom att handla second hand får man det bästa av båda världarna.

I samma undersökning om svenskarnas begagnatvanor såg man även en överrepresentation av kvinnor. 46 procent av de tillfrågade kvinnorna hade köpt ett begagnat plagg, jämfört med 27 procent av männen. Intressant nog, berättar Staffan Appelgren, har man i hans forskningsgrupp funnit att människor som köper kläder eller prylar begagnat också har en hög konsumtion av nyproducerade varor. Detta skulle i så fall kunna förklara varför kvinnor i statistiken ser ut att vara de som driver second hand-marknaden.

– Att köpa begagnat är ett fenomen som fångar in alla typer av människor, från alla klassbakgrunder och etniciteter, konstaterar Staffan Appelgren. Men vi vet också att kvinnor överlag köper mer. Män kan vara överrepresenterade i en viss sorts konsumtion, men när det gäller sådant som kläder och varor kopplade till hemmet handlar kvinnor mer.

Två trender möts
Den växande begagnatvurmen sammanfaller med rådande friluftshajp. Annonssajten Blocket gjorde tillsammans med Kantar Sifo nyligen en undersökning som visade att 35 procent av de tillfrågade upplever att intresset för friluftsliv bland familj, vänner och i media har ökat de senaste åren. De båda trendernas möte har skapat en rad synergieffekter – kvalitetsmärken som Houdini, Bergans och Haglöfs har i dag egna second hand-lösningar, där de tar emot och säljer om använda produkter. Sajter som Happy outdoor och butiker som Mountain recycle i Åre samlar upp och gör fyndletandet enkelt.

Och så finns alla annonsmarknader och auktionssajter på nätet, förstås. Där är friluftsprylar nu så populära att Blocket utnämnde vandringsutrustning till årets begagnade julklapp 2017. Sidvisningarna i kategorin Camping & friluftsliv har gått upp med tolv procent bara det senaste året och antalet privatannonser med typiska vandringsprylar har ökat med 15 procent. Det berättar Elin Mattsson, presskontakt och marknadsföringskoordinator på Blocket.
– Hur andrahandsmarknaden ser ut på Blocket påverkas väldigt mycket av trender i samhället, konstaterar hon. I en allt mer stressad vardag och uppkopplad värld tror jag att allt fler upptäcker vandringen – med avkopplingen, tystheten och närheten till naturen. Vandringsutrustning har också ett högt andrahandsvärde, det är saker som har bra kvalitet och håller för flera vandringsäventyr genom åren.

På Blocket toppar tält, ryggsäckar och sovsäckar statistiken över vad för slags friluftsprylar besökarna letar efter. Just tält tycks ha en särställning på begagnatmarknaden. Christer Lindh har hand om annonserna på friluftssajten Utsidan, och även han ser samma tendens:
– Tittar man på köpesannonser så dominerar tält stort. Man är ute efter kvalitetstält, som man vet håller bra även begagnat. De senaste tio åren är det också tält som det sålts absolut mest av via Utsidan, tillsammans med jackor. Därefter kommer stora ryggsäckar, byxor och vandringsskor, havskajaker och sovsäckar.

En sovsäck för livet
Utsidan.se har haft sin prylmarknad ända sedan år 2000. Innan dess hade besökarna redan börjat använda sajtens forum för att köpa och sälja kläder och utrustning, berättar Christer Lindh. Sedan starten har ungefär 3000 annonser per år lagts upp på sidan – som alltså är fortsatt populär, trots konkurrens från större aktörer som Blocket, Tradera och Sellpy.
– Om man jämför med Blocket till exempel, så har Utsidan alltid haft en mer detaljerad kategorisering av olika produkter. Så det är lättare att hitta vad man är ute efter, och det går också att lägga in annonsbevakningar på både kategorier och fritext. Man vet också att säljaren eller köparen är en dedikerad friluftslivsperson, som vet vad det är för produkt som man säljer eller köper. Det kan vara en fördel ibland, speciellt om man köper på distans, menar Christer Lindh.

Just detta, att kunna prata med och ställa frågor till någon som använt prylen eller klädesplagget man är intresserad av att köpa, är viktigt för loppisproffset Jenny Timbré.
– Jag behövde en vintersovsäck, och såg att en tjej som bodde nära mig hade lagt upp en. Jag kom till henne och fick titta på sovsäcken – som var väldigt lång. Hon började berätta om hur det hade räddat henne när det varit riktigt kallt, eftersom hon hade plats att stoppa in grejer i säcken för att hjälpa till att hålla värmen om natten. Det här att sovsäcken spelat en så livsavgörande roll för henne gjorde den så mycket mer värd än de här 1000 kronorna jag betalade. Det kändes som att jag höll i mitt liv när jag bar hem den där sovsäcken!

Second hand-forskaren Staffan Appelgren känner igen Jennys erfarenhet:
– Jag tror att många upplever att det finns något spännande i sig i att prylarna har en historia. Det blir en jakt på den här unika saken som man sedan kan berätta om. Under en period talade vi om begagnatmarknaden som en narrativ ekonomi, det vill säga en marknad som handlar om inte bara saken som säljs utan berättelserna runt den. Jag fick till exempel själv en orange anorak i somras när jag av en slump stötte på en person som skulle lämna kläder till en second hand-butik. Det blev en historia som jag kan berätta för dig här nu, något speciellt som knyts till det här föremålet som man inte kan köpa sig till.

Snällt för plånboken
Jenny Timbré använder ofta Facebook för att köpa och sälja friluftsprylar. Hon är med i en grupp som är knuten specifikt till Åre, och där kan hon både göra fynd och lägga upp egna saker som hon vill passa vidare.
– Det är så enkelt. Man kan bara ta kort på det man har hemma och så slänger man upp en annons. Ska jag köpa något själv så vet jag att sakerna där är testade i den miljön jag själv kommer att vara i mest. Men jag letar på Blocket också, och på loppmarknader. Det är roligt att träffa människor med samma intresse som jag och utbyta erfarenheter. Folk är ju ofta inte så bra säljare där, de ger ju oftast upp sina saker av en anledning. Så då kanske man kan pruta ner priset lite, när de just berättat att tältet man är sugen på att köpa läcker lite.

Att begagnat är snällt för plånboken, och ger människor som annars kanske aldrig skulle ha råd möjlighet att upptäcka friluftslivet, är en viktig sak. Men hur är det egentligen med miljövinsterna? Är verkligen second hand-fyndande naturälskare också klimaträddare? Nja, svarar Hanna Ljungkvist på Svenska Miljöinstitutet IVL. Fullt så enkelt är inte det här med hållbar konsumtion, dessvärre.
– Genom att återbruka mer kan vi minska den totala konsumtionen, och resursslöseriet som det innebär att kläder produceras för att ligga oanvända i folks garderober och sedan kanske eldas upp. I Sverige förbrukar vi cirka 13 kilo textil per år – och det mesta av det vi inte längre vill ha slängs i soporna. Många studier visar dessutom att vi bara använder en bråkdel av alla kläder vi köper. Om vi återbrukar mer, och någon kan använda min tröja istället för att köpa en egen, så är det bra. Det finns miljövinster med begagnat – men bara om det innebär att man undviker att köpa nytt.

Enligt Hanna Ljungkvist är den verkligt stora tjänsten vi kan göra naturen, att helt enkelt konsumera smartare. I ett så innovationsmättat och material xerat område som friluftslivet trots allt är, kan det vara på sin plats att se över ALLA inköp, nya som begagnade. Det gäller att använda och vårda sin utrustning. Laga, byta och låna. Och när behovet av ett tillskott i garderoben blir alldeles för stort, det är då du kan göra en miljöinsats genom att i första hand skrolla igenom begagnatutbudet.