Trendspaning: Välgörande äventyr


Trendspaning: Välgörande äventyr

 ANDERSON / ÄVENTYRARE & FÖRELÄSARE 

1. Hitta rätt. Bestäm dig för en fråga som du brinner för, och researcha sedan de organisationer som verkar lämpliga. Var noga med att den du väljer har ett 90-nummer så att allt är kontrollerat och går rätt till.

2. Kommunicera. Gör en plan för hur du vill prata om din satsning i dina sociala medier. Vilka kanaler vill du använda? På vilket sätt ska du berätta för att fånga dina följare? Kan du väva ihop ditt äventyr med ditt ändamål? Tänk som en journalist!

3. Motivera. Försök hitta på roliga bonusar under ditt äventyr, som kan sporra följarna att dela och skänka mer. Om du ska klätta uppför ett berg kanske du kan ge dem som donerar mer än 500 kronor ett signerat foto med dig på toppen, eller så kanske du kan få hjälp av någon sponsor att ge bort mössor eller andra prylar.

4. Var transparent. De flesta seriösa insamlingsorganisationer i dag har Swish- nummer. Använd ett sådant, eller se på annat sätt till att donationerna går direkt till ändamålet. Låt aldrig givarna skicka pengar till dig.

5. Tacka. Glöm inte att med jämna mellanrum under ditt äventyr säga tack till dem som hjälper till. Det är viktigt att påminna både dig själv och dem om att det är tillsammans som vi verkligen kan göra skillnad. 

Trendspaning: Välgörande äventyr

IDA LINDSTRÖM / HOBBYÄVENTYRARE 

1. Var personlig. Ta avstamp i ett personligt engagemang när du väljer ditt ändamål. Kanske brinner du för miljöfrågor eller har någon i din närhet som har drabbats av en svår sjukdom? Eller känner du extra starkt för människor på flykt? Med en personlig koppling blir kommunikationen så mycket lättare.

2. Sätt ett realistiskt mål. Många tänker att de ska samla in hur mycket som helst redan första gången. Då kan det vara lätt att tappa sugen.

Fundera över vad som skulle kunna vara en rimlig första nivå, så kan allt du samlar in därutöver bli en bonus.

3. Gör din grej. I äventyrssvängen kan det lätt bli stort fokus på att man ska göra något som ingen har gjort tidigare. Men strunta i det! Om du känner för ett visst projekt ska du våga satsa, även om du inte är först. En insamling kan bli hur lyckad som helst ändå, bara du brinner för ditt ämne. 

Trendspaning: Välgörande äventyr

ALEXANDER AMPRAZIS / PROJEKTLEDARE BARNCANCERFONDEN 

1. Inventera. Många av de stora välgörenhetsorganisationerna har redan färdiga event och franchisekoncept som man kan använda. Via dessa kan du få hjälp med insamlingssidor, Swish-nummer, logotyper och så vidare. Kolla vad som finns innan du gör en massa jobb som någon kanske redan gjort åt dig.

2. Leta smått. De största insamlingsorganisationerna har ofta många projekt igång samtidigt, och kanske inte möjlighet att hjälpa dig att sprida ditt äventyr. Därför kan det vara smart att kika efter lite mindre aktörer, med mer tid och plats.

3. Arbeta med innehållet. Använd dig av de sociala medier du har – från den dagen du bestämmer dig för ett äventyr. Prioritera att ta snygga bilder, gärna med systemkamera. Använd alla digitala kanaler som till exempel Instagram stories.

4. Uppdatera. Om du visar för dina följare hur insamlingen växer kommer fler att vilja vara del av framgången. Postar du om att du fått in 100 kronor så kommer siffran snart bli 200, 500, 1000. Det blir en snöbollseffekt.