Bota med bad – så badar du kallt
Kalla bad är en krispig och sinnlig bok som guidar dig genom upplevelsen före, under och efter doppet. Den ges ut av Bonnier Fakta den 6 november. Foto: Linda Vagnelind

Bota med bad – så badar du kallt

När hoppade du i en isvak sist? I nya boken Kalla bad tar hälsoentreprenören Linda Ahlgren och konstnären Linda Vagnelind ett helhetsgrepp på företeelsen, och argumenterar för att fler borde ta sig ett kyligt men uppfriskande dopp i det fria. Här är författarnas tips till hur du börjar din nya kalla vana.

En energikick och ett skönt sätt att starta dagen på, check – men kallbadandet kan också stärka ditt immunförsvar, sänka blodtrycket, minska smärta och oro. Man har dessutom funnit att kallbadare sover bättre. Söker du hälsofördelar behöver du dock lägga manken till och bada kallt relativt frekvent. De flesta studier som gjorts på ämnet visar att tydligast hälsoeffekter nås om du kallbadar fyra till sju gånger i veckan. Så, vad väntar du på? 

Såhär går du tillväga: 

VÄNJ DIG GRADVIS. Ge dig tid att acklimatisera dig till kylan. Du kan välja att fortsätta bada utomhus när sommaren är över, börja med kalla duschar eller kombinera dem. Om du duschar kallt kan du börja med ljummet vatten och sänka temperaturen steg för steg.

Badar du utomhus vänjer du dig automatiskt vid lägre temperaturer när vattnet blir kallare. Börjar du bada mitt i vintern är det viktigt att du doppar dig kort den första gången. Förläng badtiden på samma sätt som vid kalla duschar om du vill exponeras mer för kylan, lite i taget. Badar du länge i början finns risken att kroppen reagerar med anspänning och motstånd. Du ska ha en skön känsla i kroppen när du kommer upp.

BADA SÄKERT. Av säkerhetsskäl är det bra att alltid stanna nära stranden eller bryggan för att enkelt kunna kliva upp när du vill. Håll i badstegen eller kanten. Kontrollera trappor och stegar så att de är intakta. Prata med människor som bor i närheten och ta reda på om vattnet är badbart och var det finns strömmar. Om du behöver lugna ner andningen är det också lättare att slappna av och fokusera när du håller i något fast.

KLIV I LÅNGSAMT. Ge dig tid i övergången mellan värme och kyla. Dyk inte, utan kliv försiktigt i vattnet och känn dig fram. Här handlar det återigen om att ge kroppen en chans att anpassa sig till den nya temperaturen. Svalna av ordentligt om du har bastat innan du kliver i det kalla vattnet.

VAR FÖRSIKTIG MED FINGRAR OCH TÅR. De blir ofta kalla först. Ett sätt att bibehålla värmen är att använda neoprenhandskar och strumpor precis som många kanotister och kajakpaddlare gör. 

DOPPA INTE HUVUDET. När man har huvudet under vattenytan ökar värmeförlusten snabbare och det finns en risk att man blir yr. Doppa därför inte huvudet förrän du blivit en rutinerad vinterbadare. Är du van att bada kallt och kan ligga i en stund märks det inte så stor skillnad när du sedan sänker huvudet under vattnet. Det kan kännas behagligt att ha hela kroppen under vattenytan en stund. Det är också vackert att se det skira ljuset genom isen om du badar isvak, men kom ihåg att alltid hålla i iskanten eller stegen om du sänker ner huvudet. 

SLAPPNA AV OCH ANDAS LUGNT I VATTNET. Fokusera på din viloandning genom hela badet. Att andas lugnt i vattnet hjälper dig att vara avslappnad och närvarande trots kylan. Det är en träning i sig att bibehålla koncentrationen på andningen när det kalla vattnet pockar på uppmärksamhet. Förläng andetaget något. Låt inandningen bli lång och utandningen om möjligt ännu längre. Fokusera på att följa luftens väg in och ut ur kroppen med tanken, det gör att du lättare kan mjukna och koppla av under ditt bad.

BADA MED SÄLLSKAP. För det första är det roligast när man badar tillsammans. Att dela upplevelsen med en vän lyfter upplevelsen av badet flera nivåer. För det andra är det tryggt att ha en person i närheten som kan hjälpa dig om det skulle behövas. Det kan vara allt ifrån att dra ner dragkedjan på baddräkten till att hjälpa dig upp ur vattnet. Skulle du trots allt bada själv, tala alltid om för någon var du badar och ha med din mobiltelefon.

BADA NAKEN. Om du är på en privat badplats, vid ett nudistbad eller annan plats där det passar att bada oklädd så finns det en frihetskänsla i att möta vattnet med bar hud. Utan badkläder blir du varm snabbare och det är också extra härligt att svepa in sig i den torra badrocken eller handduken direkt efter badet.

BADA BARA NÄR DU ÄR FRISK. Bada aldrig kallt om du har hjärtproblem eller är sjuk. Viktigast av allt är att du är frisk och klartänkt när du ska kliva ner i ett kallt vatten. Finns det mediciner eller något annat som påverkar ditt omdöme ska du inte bada. Bada därför aldrig om du är påverkad av alkohol eller droger. Är du gravid är det klokt att rådfråga din barnmorska eller läkare innan du badar. Ibland kan ett kallt bad hjälpa till att hålla en vanlig förkylning borta om man badar innan den brutit ut, men i de allra flesta fall gäller badstopp när du har en infektion i kroppen. 

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!