Nytt & hett av spill

Nytt & hett av spill

Då: Överblivna tygbitar, ulltussar och blixtlås hamnade i soporna. Nu: Allt fler friluftsvarumärken rafsar ihop spillet i sina fabriker och skapar unika produkter – som vi kunder slåss om i butikerna.

TEXT: CAJSA RÄNNAR, ILLUSTRATION: PIA KOSKELA

När man går in i Bergans of Norways stiliga så kallade Flagship Store i Oslo är det en vägg som sticker ut. Där hänger packpåsar, necessärer och datorfodral som inte riktigt matchar vare sig varandra eller resten av kollektionerna i butiken. Och det är inte meningen heller, för på Redesign-väggen blir färgpassningen lite som den blir. Alla produkter är nämligen skapade av plagg och material som på olika sätt blivit över och tidigare bara slängts. Det är provkollektioner, reklamationer och allsköns överblivna tyger. Christoph Centmayer är hållbarhetsansvarig på Bergans och stolt över det cirkulära tänkandet som Redesign-kollektionen är en del av.
– Vi syr alla dessa produkter här i butiken och i systugan på vårt huvudkontor i Hokksund. Det blir ju så klart inga stora volymer, men vi är glada att kunna visa våra kunder – och oss själva – att allt material går att använda, bara man är lite uppfinningsrik.

SÅLDE SLUT DIREKT
Också hos svenska Tierra blir överblivet material till nya produkter. Men Erik Tjerneld, som är Brand Manager på Tierra, säger att det riktiga spara-tyg-arbetet börjar mycket tidigare än så.
– Det börjar egentligen redan på designbordet. Att konstruera mönster så att så lite tyg som möjligt går förlorat i produktionen är en av de viktigaste sakerna man kan göra för att undvika att behöva slänga en massa material, och det har vi jobbat länge med.

Sedan 2013 gör Tierra också varje år en samling jackor av tyg som trots det medvetna designarbetet blivit över i fabriken.
– Det första vi gjorde var en parka i både dam- och herrmodell, av överblivet Gore-tex-tyg. Den blev otroligt populär och sålde slut direkt. Det berodde troligtvis mest på att priset var lågt och att det var en riktigt bra produkt, men jag hoppas att det också känns bra även för kunden att vi tar hand om våra rester.

EN DEL AV CHARMEN
Även årets kollektion jackor gjorda av tygbitar i färger som gått ur produktion, gick åt som smör i solsken och kommer att säljas i tyska Globetrotter-butiker.
– De köpte upp rubb och stubb! Jag tror det handlar om att det är en bra grej, att göra nytt av sådant som annars skulle ha slängts. Det känns bra i magen att sälja sådant.

En annan spillprodukt som blivit populär hos Tierra är en väska av Gore-tex-tyg som tack vare en rejäl rullöppning är vattentät. Och även där har spillminimeringen börjat redan på ritbordet.
– Det mönstret är konstruerat så att det passar precis in på överblivna tygbitar. När vi gör dem blir det inte minsta lilla tygrest kvar. Till och med remmarna är sydda av spill, berättar Erik Tjerneld.

Men även om man gör både jackor och väskor handlar det inte heller hos Tierra om några stora mängder. En jacka kräver ungefär 2,5 meter tyg och det blir sällan över mer än 50 meter på en rulle som från början är 500 meter.
– Nej, det blir inga stora kollektioner, men det är ju också en del av charmen. Produkterna blir lite mer unika.

Det är förstås lovvärt att tänka i de här banorna redan när man konstruerar mönstren. Men varför inte börja ännu tidigare – i beställningsfasen? Det känns ju onödigt att köpa in tyg som sedan inte behövs, kan man som lekman tycka. Sara Skogsberg Cuadras på Haglöfs menar att förklaringen ligger i de väldigt långa produktionscyklerna.
– Vi planerar till exempel att vi ska sy upp och sälja 1 000 rosa jackor. Vi beställer material till detta och börjar införsäljningen till våra återförsäljare. Innan vi ens börjar sy jackorna märker vi att vi inte kommer att sälja in så mycket som vi trott – och då får vi material över, som vi redan har beställt.

Traditionellt slängs den här sortens tyg; bränns upp eller läggs på någon av världens stora soptippar.
– Vi vill se till att allt material vi på något sätt gjort anspråk på ska komma till användning, säger Sara Skogsberg Cuadras.

Även Haglöfs ger sig alltså in på spillräddarvägen och lanserar den här våren konceptet Leftover, med produkter gjorda just av material som blivit över. Först ut är en färgglad sovsäck som heter Leftover1.
– Den ser helt klart lite speciell ut, jättefint randig i era färger och med gult foder – för det var helt enkelt det fodertyg vi hade över.

KUL ATT VARA UNIK
I år hade man inte så mycket material över så det blev bara 115 sovsäckar. Och det är den begränsade upplagan som Sara Skogsberg Cuadras främst tror lockar kunderna till den här typen av produkter.
– Jag tror inte att det är hållbarhetsfrågan, att vi hjälps åt att ta hand om jordens resurser på ett bättre sätt, som egentligen är det som säljer. Utan snarare produkten i sig. Det blir ju inga standard-produkter direkt utan de är lite extra roliga – och det är ju kul att vara lite unik.

Till hösten kommer fler Leftover-produkter, men exakt vad närmaste uppföljaren Leftover2 är, det vill Sara Skogsberg Cuadras inte avslöja riktigt än.
– Vi håller på och syr som bäst just nu. Den här gången hade vi lite mer tyg över, från just en serie jackor som vi inte behövde så många av som vi trodde. Men det blir både fint och användbart, så mycket kan jag berätta. 

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!