Årets Naturbonus delades ut på Utefest
Årets tre vinnare är Håll Sverige Rent, Fågelcentralen och Friluftsfrämjandet.

Årets Naturbonus delades ut på Utefest

I helgen arrangerades Utemagasinets friluftsfestival Utefest och då delades Årets Naturbonus ut. Varje år ger Naturkompaniet en procent av det totala beloppet som medlemmarna handlar för till ett natur- eller miljövårdsprojekt. Årets tre vinnare är; Håll Sverige Rent, Fågelcentralen och Friluftsfrämjandet.

Intresset för Naturbonusen växer för varje år, både sett till antalet ansökningar och medlemmarnas engagemang. Naturkompaniet väljer ut vinnarna med hjälp av medlemmarna som röstar fram sina favoriter. Rekordmånga medlemmar, drygt sjutusen, röstade i år.

Årets Naturbonus delades i helgen ut i samband med Utemagasinets friluftsfestival Utefest. Vinsten på totalt 2,2 miljoner kronor går till
 Håll Sverige Rent, som tilldelas 1 miljon kronor för satsningen Rena Fjäll. Friluftsfrämjandet får 500 000 kronor för att utveckla och modernisera Skogsmulle, och 700 000 kronor går till Fågelcentralen/Animals Hope, som arbetar med rehabilitering av vilda fåglar. 
– Det är jättekul att Fågelcentralen är med. De är något av en outsider i sammanhanget, men fick väldigt många röster. De är något mer av en gräsrotsverksamhet, vilket är spännande. Sedan har vi Håll Sverige Rent som gör ett jätteviktigt arbete som ligger rätt i tiden. Detsamma gäller för Friluftsfrämjandet, som ju också är i helt linje med det vi arbetar för gällande att få ut mer människor i naturen, säger Henrik Hoffman, VD för Naturkompaniet.

Projekt Rena Fjäll
Årets största Naturbonus – 1 miljon kronor – går till Håll Sverige Rent och kampanjen Rena Fjäll. Projektet Rena Fjäll innehåller tre delar. Dels handlar det om att hålla området kring Kebnekaise och Storulvån rent genom att sätta upp skräpholkar med både information och skräppåsar så att det blir enkelt för vandrare att ta med sig skräpet hem efter turen. En viktig del är också att anordna så kallade "clean ups" – där människor samlas och hjälps att städa ett område.
– Det är ett otroligt effektivt sätt att skapa engagemang, säger Johanna Ragnartz, VD för Håll Sverige Rent.

Dessutom skapas uppmärksamhet kring problemet med nedskräpning genom en Nationell informationskampanj.

Grattis till de tre vinnarna önskar Utemagasinet!

Tips!
Om du vill stödja Fågelcentralen/Animals Hope kan du anmäla dig som månadsgivare på deras hemsida http://www.fagelcentralen.se

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!