Outdoormärken tar avstånd från Black Friday

Black friday infaller fredag den 29 november och är från början USA:s största shopping- och readag. Något som svenska butiker har tagit efter. Men flera företag tar nu avstånd från dagen och den konsumtionshets som råder. 

Barnmärket Isbjörn of Sweden lanserar – på Black Friday – en uthyrningstjänst för sin klädkollektion för barn och ungdomar 0-16 år. Syftet är att minska textilavfall genom att återanvända plagg. Att uppmuntra aktiva familjer till att konsumera mindre och istället hyra specifika produkter kommer förlänga livscykeln för varje produkt och öka antal användare per plagg. 

En säsongsprenumeration innebär att man hyr Isbjörns skalkläder för en månatlig avgift. Sedan återlämnas plagget för rekonditionering inför nästa säsong. Den andra gången plagget hyrs ut blir priset lägre och kunden kommer få möjlighet att köpa loss det till ett reducerat pris. Om plagget returneras säljs det vidare på secondhandmarknaden. För att ytterligare förtydliga att Isbjörn tar avstånd från Black Friday så stänger de ner sin webshop hela fredagen. Det kunden kan göra istället är att gå in och beställa ett hyrpaket till rabatterat pris.
– Allt vi gör i vårt företag har både vårt och kundens och planetens högsta prioritet. Evenemang så som Black Friday ökar bara masskonsumtionen och avfallsproblemet. Detta är huvudorsaken till varför vi lanserar vår uthyrningstjänst just under den här veckan – vi vill att föräldrar konsumerar mindre, inte mer, säger Maria Frykman Forsberg, en av grundarna och VD för Isbjörn.

Green Friday
Även outdoor-märket Haglöfs visar vad de tycker om Black Friday. Istället för att ta del av den globala reahysterin dubblerar Haglöfs sina priser på alla kläder och utrustning i sina butiker. All försäljning från butikerna denna dag kommer att doneras till Naturskyddsföreningen. Haglöfs kommer dessutom att stänga ner hela sin globala webshop under den 29 november.
– Som outdoor-varumärke är vi bekymrade över vår natur, att handla bara för att det är billigt, utan att du egentligen inte behöver produkten, gagnar inte miljön på något sätt. Genom att ta avstånd från Black Friday vill vi uppmuntra våra konsumenter att tänka efter innan de köper en ny produkt, säger Carsten Unbehaun, Haglöfs VD.

Elaine Gardiner, Haglöfs hållbarhetschef, förklarar vidare:
– Genom att öka våra priser vill vi belysa problematiken kring kraftig rabattering för att öka försäljningen på dagar som Black Friday. Vi vill att konsumenten ska fundera över vem som i slutändan faktiskt betalar priset när produkterna börjar kosta mindre än produktionen av dem.

Detta är fjärde året i rad som Haglöfs väljer att hålla Green Friday istället för Black Friday.