Annelie Pompe: "Använd tiden rätt nu för att minska din oro"
Foto: Paul Hultsbo

Annelie Pompe: "Använd tiden rätt nu för att minska din oro"

Annelie Pompe är inte bara äventyrare – hon är också expert på mental träning, utbildad personlig tränare och coach. Här råder hon hur du kan stävja din rädsla i dessa oroliga Corona-tider.

Hej Annelie! Hur påverkas du och dina äventyr av nuvarande läge i världen? 

– Hej! Jag har just nu fridykningskurs på Bali för åtta svenskar. De hann hit innan UD's avrådan att resa. Vi hoppas komma hem snart. Den träning och tävling jag tränat och planerat för blir inställd framöver, så det är trist. Men i referens till hur resten av världen påverkas med turistnäring och liknande, så är det en småsak. Det får bli hemma-äventyr istället, vilket är minst lika bra.

Är du orolig?

– Jag är inte orolig för egen del, men däremot för nära och kära och världen i stort

Vad är ditt råd till andra, hur ska man tänka?
– Oro löser ingenting. Här är lite förslag på hur du kan använda din tid just nu, för att stävja oroliga tankar:


1. Använd tiden du har till att vara utomhus i naturen
2. Hjälp de som behöver hjälp
3. Läs om något som intresserar dig
4. Andas. Andningen är en spegelbild av hur vi mår. Många andas  högt upp i bröstet. Andas man med djupa andetag påverkas också kropp och sinne att bli lugnare.
5. Ta dig tid till yoga och mental träning eller meditation. Det kan lugna tankarna och skapa ett fokus inåt, istället för utåt. Det kan vara viktigt nu för att skydda sig gentemot den panik som råder i världen. Gör det enkelt för dig. Sätt dig ner på en stol och blunda i en minut. Nästa gång blir det kanske två minuter. Det är bättre att sitta en minut varje dag än en halvtimme i veckan.
6.Håll dig uppdaterad genom fakta-baserade artiklar och nyheter, inte rykten eller sensationsjournalistik.

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!