Fjällräven Classic blir slow TV
Foto från Fjällräven Classic i Tyskland

Fjällräven Classic blir slow TV

På grund av coronavirusets framfart har många efterlängtade events tvingats ställa in – eller skjutas på framtiden. Så även många Fjällräven Classics runt om i världen. Därför testar Fjällräven nu att sända en digital version av eventet, där de streamar ett gäng utsända vandrare som delar sin upplevelse. Först ut är Classic Germany, i dag onsdag den 27 maj med start klockan 12.00.

Fjällräven Classic TV kommer att transportera tittare från hela världen till Fjällrävens vandringsevenemang på flera platser i världen. Det första avsnittet visas live i dag den 27 maj 2020, klockan 12:00, på Fjällrävens sociala kanaler och på Fjällräven Classic webbplats.

Fjällräven Classic lanserades 2005 med målet att uppmuntra fler att vandra i de svenska fjällen. Under åren har det utvecklats till ett event som lockar över 2000 vandrare varje år från hela världen. Efter några år expanderade evenemanget från Sverige till Danmark, sedan till USA 2016 och sedan Hong Kong.

För år 2020 planerade Fjällräven att ytterligare expandera Fjällräven Classic till fler länder och kontinenter än någonsin tidigare. Men på grund av pandemin krävdes en ny och kreativ lösning. Av denna anledning skapar Fjällräven en digital serie med online-evenemang för vandring.

Det första avsnittet Classic Germany kommer att pågå i tre dagar och sträcker sig över 57 kilometer genom fält och skogar, längs åsar och sjöar, över kullar och gräsmarker i den vackra Allgäu-regionen i Tyskland. 

Det andra avsnittet ska sändas 1-4 juli, under en 75 kilometer lång vandring i Danmark. 

 

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!