Haglöfs uppmanar: köp begagnat

Med konceptet Green Friday vill Haglöfs ta ställning mot de miljömässiga och sociala riskerna med överdriven konsumtion. Företaget har stängt butiker och e-handel på årets största shoppingdag, och förra året ökade man dessutom priserna och gav samtidigt vinsten till välgörenhet. I år är inget undantag då Haglöfs marknadsför second-hand som det mest ansvarsfulla valet på Black Friday.

Budskapet är enkelt: om du måste köpa något på årets mest försäljningsfokuserade dag, ta ställning och köp second-hand. Den 27 november i år lanserar därför Haglöfs ett nytt second hand-projekt ihop med The Renewal Workshop, som erbjuder cirkulära lösningar för klädvarumärken. I Haglöfs Brand Store i Stockholm kommer man att visa upp en teaserkollektion från det nya konceptet ”Haglöfs restored”. Fredrik Ohlsson, VD på Haglöfs, säger: 

– Vår nya Haglöfs Restored-kollektion är lika funktionell och snygg som vår vanliga kollektion, men kommer med en extra miljömässig fördel. Genom att återställa produkter som annars skulle försummas eller kastas – och ge dem nytt liv – sparar vi på svinn, utsläpp och vatten i tillverkningsprocessen och bidrar till att högkvalitativa material inte slängs. Vi utnyttjar det vi redan har genom att tillhandahålla begagnade produkter för nya äventyr.

Outdoormärken tar avstånd från Black Friday