Rekordökning för Utemagasinet!

Utemagasinet ökade sin räckvidd med hela 22 procent under 2020. Det konstateras i Sifo-undersökningen Orvesto Konsument 2020, som presenterades på tisdagen.

– Vi är oerhört glada och tacksamma för förtroendet, säger Utemagasinets chefredaktör Marie Kjellnäs. Friluftslivet har ju fått ett rejält uppsving den senaste tiden och det är roligt att så många nyfrälsta söker sig till oss för information och inspiration.

I ett medielandskap där tryckta tidskrifter förlorar mark pö om pö, är Utemagasinet en av titlarna som går mot strömmen.

– Ja, vi har faktiskt fler prenumeranter idag än vi haft de senaste tio åren. Mobiltelefonen och surfplattan är ju smarta uppfinningar, men många av våra läsare uppskattar att kunna logga ut och njuta av en analog läsupplevelse. Man vill ha sin tidning liggande framme för spontan bläddring, man vill ta med den till fjällstugan – och inte minst spara den för kommande äventyr.

Men tro inte att Utemagasinets läsare är helt utloggade. Under februari 2021 ökade antalet sidvisningar på www.utemagasinet.se med 128 procent jämfört med samma period 2020 – och instagramkontot @utemagasinetsverige har lockat nästan 9 000 nya följare det senaste året.

– Det roliga med sociala medier är direktkontakten med läsarna, det är ofta där vi fångar upp idéer och önskemål. Nu hoppas vi bara kunna dra igång vår eventverksamhet också, som varit pausad under pandemin. Då ska vi nog kunna slå nya rekord under 2021, säger Marie Kjellnäs.