Ledare: ”Nu går det rättså bra”

Han var mammas nya kille, bodde på en gård i Blekinge och var en bit över 60 när vi träffades första gången. Jag hade kockat ihop något märkvärdigt till oss, och när faten var skrapade lade Gunnar besticken i kors och sa: – Det var ju rättså gott.

Mamma skyndade sig att översätta, han menade förstås att det var jättegott! Gunnar finns inte med oss längre, men jag tänker ofta på honom. Rättså ofta. Det är något med det där ordet som känns ärligt och rimligt, till skillnad från alla översvallande superlativer vi slänger oss med idag.

Egentligen tänkte jag inte skriva om Gunnar, utan om den medvind som just nu viner om öronen här på Utemagasinet. Det är så att kepsarna flyger av, faktiskt (för tips på nya sådana, se sidan 76 i nya numret). Allt började med att den årliga Sifo-undersökningen Orvesto Konsument, som mäter räckvidden för olika typer av medier, visade att Utemagasinet ökat med hela 22 procent på tolv månader. Detta i ett medielandskap där tryckta tidskrifter förlorar mark i allt snabbare takt, och status quo normalt räknas som en framgång.

I våra egna papper (läs: i datorn) kunde vi dessutom se att Utemagasinets läsekrets inte bara blivit större, utan också trognare – allt fler väljer att prenumerera framför att köpa lösnummer. Vi har idag mer än 50 procent fler prenumeranter än för bara ett år sedan, och för att hitta jämförbara siffror får vi gå tillbaka mer än tio år i tidningens historia.

Som om inte detta vore nog fick vi just reda på att Utemagasinet prisats dubbelt i den årliga tävlingen European Magazine Award, där flera hundra tidskrifter från olika europeiska länder varit nominerade. Detta i kategorierna ”photography” (tack alla våra skickliga frilansfotografer, det här är ert pris) och ”special interest”. Summa summarum: Rättså bra. 

Efter att Utemagasinet tagit för sig i den där räckviddsundersökningen blev jag intervjuad av branschmedia, och den stora frågan var förstås hur vi skulle toppa detta. ”Tänk om folk slutar att gå ut när pandemin klingar av – vad gör ni då?” Den tanken hade aldrig slagit oss. Vem testar natur och friluftsliv, blir biten, för att sedan ångra sig och gå tillbaka till Netflix och Candy Crush? För att helt eliminera denna risk har vi nu totat ihop ett majnummer som innehåller det bästa av det mesta i friluftsväg. Vi rapporterar från Brösarps backar i söder och Troms Boarder Trail i norr; från Mattila finnskog i väster och Stockholms skärgård i öster. Det är mycket vandring, vi vet att du längtar nu – men också en hel del stigcykling, utematlagning, kajak- och suppaddling.

Min förhoppning är att du inte bara ska läsa, utan också lägga en minut på att mejla ris och ros till oss på adressen redaktion@utemagasinet.se. Vill du se mer av något? Mindre? Något helt annat? Jag är rättså nöjd, iallafall.

/ Marie Kjellnäs, chefredaktör Utemagasinet

Ledare: "Varför just triangeln?"