Njut av höstskogen – tre tips
Lägereldens bästa tid är nu, för ljus och värme i höstens friluftsliv – och mat, inte minst. Men se till att ha koll innan du tuttar på. Du hittar en praktisk eldguide här nedan.

Njut av höstskogen – tre tips

Om sensommaren är fjällens högtid så tillhör senhösten definitivt skogen. Färggrann och levande pockar den på uppmärksamhet – det är inte för inte som Mossornas Dag infaller just i oktober. Detta till trots står många skogar nästintill folktomma så här års, inbäddade i ett stilla och lite vemodigt lugn. Kliv in i skogsbubblan nu, innan vinterdvalan tar vid.

#UTEIDAG
Har du ett par timmar över en vanlig sketen oktoberdag? Ge dig ut i närmsta skog och plocka en korg av sensäsongens lite mindre folkkära godingar: rönnbär, tranbär eller slånbär. Du får en skönt långsam skogstur med djupa knäböj, böj och sträck – och kul råvaror att laborera med hemma i köket. Tranbär kan du hitta på myrar över nästan hela landet, medan slånbären trivs bäst i våra sydligaste kustmiljöer. Rönnen växer ju i stort sett överallt, ända upp till trädgränsen i fjälltrakterna. Gemensamt för dessa bär är att de mognar sent och behöver en frostnatt (eller infrysning) för att dämpa syran/ beskan och ta fram sötman. De kryllar av vitamin C och andra antioxidanter.

#UTEHELGEN
Oktober + skog + hängmatta är en kombination värd att utforska. Myggfritt, svalt, mysigt, folkfritt – och du sover bokstavligen under stjärnorna, utan närkontakt med den fuktiga höstmarken. Så, skaffa en hängmatta (fråga om lån i lokala Facebookgrupper för friluftsliv om du inte vill köpa en egen) och läs på om hur du sätter upp den på bästa sätt. Vid kallare väder är det skönt med ett liggunderlag eller en quilt som skydd mot kylan. En tarp håller regnet borta (men också stjärnhimlen ...). Förutom sovgrejer packar du förstås tändstickor/eldstål, mat och kärl för matlagning över öppen eld. Höstens friluftsliv på en pinne.

#UTEDRÖMMEN
Fjällen slår om till vinter tidigt och på de flesta håll stänger stugor och annan service i september. Men på skogslederna, där kan du vandra vidare. En ledig höstvecka kan till exempel förläggas på Hälsingeleden, som går från Mosjön i söder till Los i norr. Totalt 16 rätt lättvandrade mil. Har du inte tid eller lust att gå hela kan du välja ut en fin delsträcka – till exempel den som går mellan Bolleberget och Järvsö/Harsa vandrarhem. Det blir en tur på drygt fem mil, med tre etapper som varierar mellan 9 och 17 kilometer. Nattläger kan du slå i Acktjärbo och Byvallen, där det finns övernattningsstugor, eller var som i eget tält eller hängmatta. Själva vandringen då? Räkna med präktig skog såklart, men också fina sjöar och älvdalar.
Mer info: svenskaturistforeningen.se/guidertips/leder/halsingeleden.

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!