Friluftsprylar säljer

Den totala europeiska omsättningen beräknas sluta på 51 miljarder kronor för 2007. Om denna prognos stämmer betyder det en ökning med 2,6 procent sedan förra året. Tyskland konsumerar mest friluftsprylar medan Skandinavien ligger på en fjärde plats. De segment som går bäst är konfektion som står för hälften av kakan medan skor utgör en dryg femtedel. Snabbast växande är resor och livsstils-konfektion.

Kina är en jätte och gigant ur synvinkeln tillväxtpotential. Här produceras över sextio procent av alla friluftsprodukter som säljs i världen. Landet har också anmärkningsvärda förutsättningar för friluftsliv med tanke på att detfinns drygt 5 000 toppar på över 6 000 meter, något som får våra tolv svenska 2 000-meterstoppar att blekna i jämförelse. Hur som helst beräknas den inhemska omsättningen öka med 30-40 procent i år vilket gör den till världens snabbast växande friluftsmarknad.

I Kina fanns år 2001 cirka 400 friluftsbutiker plus 290 profilbutiker som bara säljer ett märke. Fem år senare, år 2006, fanns det hela 2 125 butiker och antalet ökar i snabb takt. Den totala omsättningen i branschen var 100 miljoner år 2001 och 1,2 miljarder 2006, prognosen för 2010 är uppemot fyra miljarder.