Haglöfs tilldelas Guldknappen 2019

Att modevärlden och outdoor-branschen närmar sig varandra har man kunnat se tydligt de senaste åren, i såväl kollektioner som samarbeten. Nu har outdoormärket Haglöfs blivit tilldelade Sveriges äldsta modepris: Guldknappen. Motiveringen är att företaget lyckas förena utmärkt svensk design med ett genomgående hållbarhetstänk och en vilja att ständigt utvecklas. Det är Damernas Värld som sedan 1982 årligen delat ut det priset Guldknappen till särskilt framträdande modevarumärken.
– Funktion och stil är inte längre två ord som är motsatser. I bräschen för den förändringen går Haglöfs, som med sin moderna syn på design, i kombination med ett genomgående hållbarhetstänk och en vilja att ständigt utvecklas, är den självklara vinnaren av Damernas Världs modepris Guldknappen för året 2019, skriver Helena Skog på Damernas Värld.

Haglöfs vision är, och har alltid varit, att inspirera folk att ta sig ut i naturen med hållbara och användarvänliga funktionsplagg. 
– Modevärlden har närmat sig outdoorvärlden väldigt mycket de senaste åren. Det gör estetiken vi står för mer accepterad. Men att vi sätter funktion, utövande och upplevelsen i naturen i första rummet, det är inget vi någonsin kompromissar med, säger Robert Olsson som är senior designer på Haglöfs. 

I motiveringen står det:
Med en outtröttlig nyfikenhet på människors sätt att leva och må bra, och på nya material som levererar både ur funktions- och miljösynpunkt, överraskar de oss ständigt med plagg som låter oss njuta av livet utan att tappa stilkänslan. Både i och utanför stan. Fashionabel funktion – det är Haglöfs.