UTE testar: Kajaklastare

Troller är ett svensktillverkat lasthjälpmedel som också fungerar som kajakvagn. Den kan även användas för sjösättning och har därmed minst tre funktioner. Den klarar belastningar på 80 kg, men vikten vilar mot bakrutan och karossen på din bil och vad dessa tål varierar utifrån bilmodell.

Lasta kajak är ett svensktillverkat hjälpmedel som i standardutförande håller för kajaker på upp till 28 kilo. I förstärkt version eller med stödben som tillbehör klarar den upp till 35 respektive 45 kilo. Lastaren kan också fås med individuella anpassningar utifrån bilens typ av takreling. 

Observera att i det tryckta testet i tidningen anges att Lasta kajak enbart passar till takräcken med rektangulär standardprofil. Rätt ska vara att det också passar till ovala och vingformade takräcken.

Thule gör lasthjälpmedlens Rolls-Royce, med ett många gånger högre pris än konkurrenternas – men samtidigt en helt unik funktionalitet. Ett mekaniskt system med gasdrivna rör hjälper aktivt till att lyfta/sänka 18 kilo av kajakens vikt, och minskar höjden på lyftet med upp till en meter. 

Tyska Ecklas lasthjälpmedel består av en gummiklädd fyrkantig metallprofil, med ett utdragbart rör som förlänger takräcket åt sidan. Den klarar en belastning på 35 kilo, vilket innebär en kajakvikt på 70 kg.

Outlifes kajaklastare består av en metallbåge med två rullar av skumplast. Den fästs mot bilens bakruta – eller mot taket – med två kraftiga sugproppar. Ingen maxbelastning anges och hur tungt du kan lasta beror också på vad din bil tål, eftersom all vikt ligger mot bakrutan eller karossen.

Det är inte alltid nödvändigt att köpa nya specialprylar. En gammal badrumsmatta, ett liggunderlag eller en handduk som skydd mellan bil och kajak kan räcka som hjälpmedel.