Med cykel på längden

Med cykel på längden

Långfärdscykling handlar om att färdas genom stora delar av ett land eller flera länder, och att uppleva dofter, vägar och människor. Och just för att du cyklar blir du ofta väl mottagen av befolkningen, du har ju ansträngt dig för att komma dit. Dessutom kan du äta vad du vill utan att lägga på dig, en välkommen bonus för dig som gillar kulinariska äventyr.

Cykeln: touring, mountainbike eller mittemellan

Bild 346018
Mountainbike är bäst på grusvägar och stigar. Komplettera med pakethållare och stänkskärmar.
På långfärd krävs en tålig cykel som är stabil och kan lastas tungt. De bästa modellerna är en touringcykel, mountainbike eller hybrid. Med många växlar är det lättare att trampa i uppförsbackarna och en bra broms är trygg när det tungt lastade ekipaget accelererar utför. Dämpning är förstås bekvämt men frågan är om det är värt priset med extra mekanik som riskerar att gå sönder och är svår att reparera.

Bild 346019
På grusvägar och stigar är mountainbike bäst, och mountainbike blev också Mikael Strandbergs val på hans 90 000 kilometer genom Europa, Afrika, Australien och Asien. Fördelen med touringcykeln är stora 28-tumshjul som ger bra rull i långa utförsbackar. Av samma anledning har däcken grunt mönster vilket hindrar stenar från att fastna och orsaka punktering. Kevlardäck är mer hållbara men kostar mer. För att fälgarna ska hålla under packningens tyngd är dubbelbottnade fälgar med minst 36 ekrar att föredra.


Sadel och styre

Bild 346020
För långturaren är styrets primära funktion att ge en så flexibel sittställning som möjligt. Ett landsvägsstyre går att greppa på olika sätt, vilket avlastar rygg, nacke och armar.

Sadeln ska vara tillräckligt smal för att inte skava mot lårens insidor. Den ska vara väl insutten och tillvand rumpan. Dessa aspekter är viktigare än prislapp och modell. Många cyklister väljer att behålla sin insuttna sadel när resten av cykeln ska säljas.


Packa pappas pakethållare

Pakethållarna ska tåla tung last utan att flexa och tyngdpunkten ska vara så låg som möjligt. Det finns många typer av väskor, det viktigaste är att de har bra fästen. Bra märken är exempelvis Karrimor, Ortlieb och Vaude. För att svälja all packning behövs väskor fram, bak, på styret och sadeln. Välj gärna vattentäta väskor, de är hållbara och du slipper packa i vattentäta påsar.

Bild 346021
I sadelväskan är det praktiskt att förvara verktyg och reparationsprylar. I styrväskan finns plats för karta, plånbok, pass, kamera och ett mellanmål. I framväskorna packas kläder och lättare prylar medan det som väger ska belasta cykelns bakdäck. Därför packas tält, mat och vätska i bakväskorna.


Från hjälm till pedal

Givetvis är kläderna en smaksak men det finns också en klädnorm att ta hänsyn till i varje land. Vill man bli bemött med vänlighet och respekt är mycket vunnet genom att ta reda på hur pass "klädd" man bör vara.

De flesta långcyklar på sommaren då det ofta är varmt och det räcker att klä sig i shorts och T-shirt. I fjällen och i Alperna kan det dock även på högsommaren vara riktigt kallt. Välj kläder som går att klä på i lager på lager: funktionsunderkläder och underställ närmast huden, en varm tröja i fleece eller ull, handskar och en tunn mössa som går in under hjälmen kan behövas när det blir kallt. Långa vindplagg är praktiska när det blir svalare och högkvalitativa regnplagg kan vara skillnaden mellan njutning och plåga. Undvik helst huva eftersom det ger dålig sikt bakåt, välj hellre ett regnskydd för hjälmen. Regnöverdrag till skorna tar liten plats i packningen jämfört med gummistövlar.

Många väljer vanliga skor, men vinsten med så kallade SPD-skor är stor. Skorna har fästen som passar till SPD-pedalerna. Det ger bättre uthållighet, fler muskelgrupper används eftersom kraft överförs till hjulen både när du trampar ner och när du drar upp pedalen.

Någon tycker om dig - använd hjälm! Att huvudskydd är ett måste kan inte sägas tillräckligt många gånger. Dagens cykelhjälmar är luftiga och lätta och finns i alla tänkbara utföranden, sportiga, streetinspirerade eller diskreta.


Vätska och mat

När det är varmt går det åt mycket vätska. Det behövs åtminstone en halvliters flaska på ramen och ytterligare en till två liter vatten någon annanstans i packningen. Förutom snabbenergi till mellanmål är det alltid bra med någon form av reservmat.


Verktyg och reparationsprylar

Bild 346022
Du klarar de flesta haverier med följande verktyg: en mindre skiftnyckel, en fast nyckel i storlek 10 för byte av bromsklossar, insexnycklar som passar dina tillbehör (öva), ett multiverktyg med skruvmejslar och avbitartång för vajrar, däckavtagningsjärn, reservslangar, lagningslappar och solution är bra att ha. För den händige kan det också vara bra med ekernyckel och reservekrar. Frihjulsavdragare, reservdäck, kedjebrytare och kedja är även det fiffigt för den som vill vara så självgående som möjligt.


Styr kosan till paradiset

Bild 346023

Det finns oändliga möjligheter till fantastiska turer jorden, Amerika eller helt enkelt Gotland runt. Platta och cykelvänliga länder är Danmark och Holland. Frankrike och Italien bjuder på kulinariska höjdpunkter, varierad natur och bra nätverk av vägar. Den verkliga äventyraren styr kosan ännu längre bort till exotiska mål i Afrika, Asien eller Australien.


Drömturen

I maj är en strandtur i Skåne ett säkert kort. Fruktträden blommar och det finns 80 mil skyltade cykelleder att välja på. Varför inte en sydlig kuststräcka längs milslånga sandstränder? Starta i Ystad och cykla nära havet förbi Simrishamn och Kivik. Söder om Kivik reser sig urberget Stenshuvud, norrut ligger Brösarps gröna backar och Åhus med fina bad. Tillbaka genom inlandet förbi Degerberga och Tomelilla. www.svenska-cykelsallskapet.se


Dagsetapper och transport

Bild 346024
Beroende på kondition och vana kan en dagsetapp hamna på mellan fem och femton mil, oftast någonting mittemellan. Räkna med en vilodag i veckan och kortare dagsetapper när det är varmt, dåligt väder eller mycket backar.

På flyget monterar du ner cykeln och fraktar den bland övrigt bagage i en speciell cykelväska. Ett billigare alternativ är en cykelkartong, finns i mängder hos alla cykelhandlare, som du tejpar ihop. Det kostar inget extra att frakta så länge totala bagagevikten inte överskrider 20 kilo. På tåg får man i de flesta länder ta med cykeln på tåget för en mindre kostnad. Dock inte i Sverige. Här måste cykeln fraktas med buss vilket ofta tar ett par dagar och kostar 300 kronor för nedpackad cykel och 500 kronor för monterad cykel.

Av: Erika Willners

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!