Hit, men inte längre

Hit, men inte längre

SJ slutar köra nattågen och X2000 ända till Enafors (Storulvån) och Storlien. Medan norrmännen vill elektrifiera så tågen kan gå ända fram till Trondheim.

För många fjällbesökare är det en lycka att kliva på nattåget i vinterslasket i Malmö, Göteborg eller Stockholm för att nästa morgon stiga av i ett julkortslandskap i Åre, Enafors eller Storlien.

Men från och med den 11 december går nattågen bara till Duved. Därmed kommer resenärerna inte ända fram till stationerna Enafors/Storulvån och Storlien. Tågen som idag vänder i Storlien kommer istället att vända redan i Duved.

- Det är för få resande, säger Anna Sjöberg, ansvarig tidtabeller och sträckningar på SJ till Dagens Nyheter.

Antalet resenärer till Storlien har minskat med 32 procent första halvåret 2010 jämfört med fjolåret.

- Det här får ödesdigra konsekvenser för Storlien som turistort, säger Eva Hellstrand (C), kommunstyrelsens ordförande i Åre kommun, till op.se.

Nabotågets dieseltåg går dagligen mellan Östersund och Trondheim i Veolias regi och eventuellt kommer bussar gå från Duved till orter som Enafors, Storulvån och Storlien. Och från norskt håll vill man snarare mer än mindre.

På norska sidan gränsen förbi Storlien, mellan Meråker och Trondheim vill man ha svensk hjälp för att elektrifiera järnvägen, som idag körs med diesellok. DN skriver att kommunalledare i Sør-Trøndelag, Tore Sandvik, hoppas på svensk hjälp för att genomföra elektrifieringen.

"I går besökte undertecknad Stockholm för att söka hjälp till att elektrifiera Meråkerbanan till Trondheim", skriver Sandvik på sin blogg Toreoblogg.blogspot.com.

- Det var ett bra möte, och vi enades om att träffas igen, säger han efter att ha talat med Socialdemokrater i den svenska riksdagens trafikutskott.

- Det kostar 800 miljoner (norska) kronor att elektrifiera Meråkerbanen från Storlien till Trondheim. Gör man det kommer svenskarna att kunna köra sina X2000 från Stockholm till Trondheim på sju timmar, ungefär den tid som Trondheim—Oslo tar i dag, förklarar Sandvik, och utvecklar resonemanget på bloggen:

"Svenskarna har moderniserat järnvägen på sin sida gränsen, och kör fulla tåg mellan Stockholm och Åre. Svenskarna ser potentialen i att ha Trondheim som ny slutpunkt, utan att Norges nationalförsamling tar intryck".

Målet är att ha elektrifieringen klar år 2015 vilket förstås gynnar alla skid- och fjällorter längs sträckan, Storlien, Enafors (Storulvån), Duved, Åre och Undersåker (Vålådalsfjällen). Som då blir mer lättillgängligt inte bara för oss svenskar, utan för en massa norrmän boende i Sør-Trøndelag.

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!