Därför är naturen bra för hälsan

Därför är naturen bra för hälsan

Friluftsliv är en sund trend – forskning visar att naturen gör oss friskare, gladare och mindre stressade. UTE kikar på vad små naturdoser faktiskt gör för din hälsa och tipsar om tre naturövningar som kan klämmas in i de flestas vardag.

TEXT: SARA MARTINSSON, ILLUSTRATION: PIA KOSKELA

1. Stressen minskar

Att vistas i naturen ger en känsla av lugn och harmoni. Stressade och deprimerade personer mår bättre om de får vara ute.

2. Blodtrycket sjunker
När stressen går ner gör pulsen och blodtrycket detsamma. Du behöver inte ens gå ut – bara att titta på bilder av natur har visat sig vara blodtryckssänkande

3. Koncentrationen ökar
Lugnet som uppstår i naturen har i studier på barn visat sig förbättra motorisk förmåga och skärpa sinnen.

4. Immunförsvaret stärks
När kroppen slappnar av kan den fokusera på att återhämta sig och bygga bättre försvar mot sjukdomar.

5. Påskyndar återhämtning
Studier har visat att sjukhuspatienter som haft utsikt mot grönska blivit friska fortare än de som haft utsikt mot en vägg.

(Källor: Naturvårdsverket, Svenskt friluftsliv)

 

Svårt att hinna med friluftslivet? Här kommer tre snabba naturövningar som kan klämmas in i de flestas vardag.

Enkelt skogsbad

Ta inspiration från skogsterapin och ge dig ut i närmsta naturområde. Lämna mobilen hemma eller ställ in flygplansläge. Försök lyssna på kroppen, koppla på din kroppsradar och gå till en plats som den dras till. Sätt eller lägg dig ner. Lyssna på ljuden, känn på marken, upplev hur vinden blåser, om det finns skiftningar i luftens temperatur. Stanna i minst 20 minuter. Då kommer du märka att varelserna runtom- kring dig vänjer sig vid dig. Fåglar eller smådjur kan komma fram. Att sitta på en och samma plats en längre stund kommer att ge dig en helt annan upplevelse av att verkligen vara en del av naturen.

Naturlig träning

Slå två trender i en smäll och träna ute i naturen. Utgångspunkten här är att byta om till träningskläder, välja ett par tåliga skor – och ta sikte på närmsta naturområde. Du behöver givetvis anpassa aktiviteten beroende på snöläge och annat väder, men nyckeln är att gå i rask takt eller springa – obanat, över stock och sten. Ner i ett dike, upp för en slänt, sick-sack mellan några träd och vidare längs en övergiven strand. Ligger det en stock i vägen flyttar du på den, eller hoppar över. Låt naturen och formen bestämma ditt tempo – alla kan, på sin nivå. Rör dig i en cirkel eller sikta på en busshållsplats.

Livgivande brasa

Det är ju något med elden, den är både rogivande och livgivande. Och du behöver inte vänta in ett ordentligt äventyr utan kan fixa en enkel brasa i ditt närområde – för mys eller mat. Bara att få fippla med kniv eller yxa istället för med mobilen är skönt avkopplande. Är du osäker på eldhantering kan du söka upp någon av kommunens färdigställda eldstäder och experimentera i trygg miljö. Är du tvärtom en fena på brasor kan du kolla in grytrecepten på temat eldmat som vi publicerat här.

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!