Ledare: Tillbaka till 90-talet

Luftigt skurna jackor med dragsko i midjan, ”hemstickade” ulltröjor med zick-zack-mönster och blockfärgade skidställ i lila, petrol och koboltblått. Att flanera mellan friluftsmontrarna på branschmässan Ispo i München var i år som att ta tidsmaskinen till min egen tonårsgarderob, noga utvald på Allans Sport i Leksand.

För egen del känner jag mig ganska färdig med både 80- och 90-talet. Jag har fått min beskärda del av freonpumpad hårsprej, Galliano och kassler med ananasskivor. Men det finns faktiskt en grej som är värd att plocka upp och damma av från den tiden: den lite mer vördnadsfulla synen på flyg och resande som vi hade då.

Vi flyger utomlands mer än dubbelt så ofta idag jämfört med 1990, och det kan knappast ha undgått någon att en sådan utvecklingstakt är ohållbar. Det kan invändas att flyget globalt sett är en förhållandevis liten aktör i klimatkrisen, jämfört med exempelvis tung industri eller köttproduktion, men inget beslut du tar som individ kan minska ditt eget avtryck lika snabbt och rejält som att avstå från en flygresa. 

Den senaste tiden har vi fått en del frågor till Utemagasinet om vår hållning i just flygfrågan. Vi skriver ju regelbundet om miljöinitiativ och hållbara val i friluftsvärlden – samtidigt som vi publicerar en del reportage från långväga äventyrsresor. Hur går det ihop? I höstas arrangerade vi dessutom en läsarresa med flyg till Pyrenéerna och till sommaren är det dags igen.

Om vi vänder på steken (eller rödbetsbiffen) kan vi konstatera att 80–90 procent av våra reportage produceras i Skandinavien och tåget är vårt mesta och bästa färdmedel. I det senaste numret har vi till exempel skidat på Fulufjället, cyklat fatbike i Sorsele och åkt skridskor i Åre. Att vi även rapporterar från Långtbortistan emellanåt är ingen slump. Samtidigt som allt fler svenskar dras till hemmafjällen och naturen runt hörnet ser vi ett växande intresse för äventyrliga utlandsresor, som vi som Sveriges enda oberoende friluftsmagasin kan och vill fånga upp. 

I många fall går det att ta tåget till resmålen vi skriver om, vilket vi alltid anger – även i de fall det blir dubbelt så dyrt och tar tio gånger så lång tid som flyget. Detta dels som en service till läsare som valt att helt sluta flyga, men ändå inte vill ge upp drömmen om ett livsrum som fortsätter utanför Sveriges gränser. Dels som en allmän påminnelse om att det går att ta sig riktigt långt med tåg, även om det behövs både politiska och privata initiativ för att det ska bli förstahandsvalet för den stora massan.

Vi på Utemagasinet kommer att fortsätta lyfta miljö- och klimatfrågor, med syftet att vi alla ska lära oss mer och göra det vi kan för att minska våra personliga avtryck. De gånger vi arrangerar resor som involverar flyg klimatkompenserar vi för alla som följer med, vilket du kan läsa mer om på www.utemagasinet.se. Är du nyfiken på hur andra resonerar kring det här med flyg, klimat, tid och äventyrsdrömmar? Då ska du läsa artikeln ”Att flyga eller inte flyga” i nyaste numret.