Ny skoltävling ska inspirera barn att upptäcka naturen

Earth Hour startades av WWF för fjorton år sedan och har utvecklats till världens största miljömanifestation. Skolor är sedan länge starkt engagerade i Earth Hour och nu vill WWF och STF involvera ännu fler barn.

Tävlingen går ut på att barnen undersöker hur våra resor påverkar klimatet och vad man kan göra åt det. Därefter ger de sig iväg för att upptäcka sin hemort och tipsa om favoritplatser och svemestertips. När de är klara skapar de till exempel ett häfte, affisch eller video för att locka andra till sina lokala favoritställen.

Fokus ligger på upplevelser i naturen, eftersom många barn saknar det.
– Barn som inte är ute i det gröna blir frånkopplade från naturen. Vi behöver återskapa den närheten för att kunna värna om den. Förhoppningsvis kan tävlingen bidra i det arbetet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Enligt STFs rapport Naturklyftan (2018), uppger var fjärde förälder att de inte är tillräckligt mycket ute i naturen med sina barn. Trots allemansrätten visar rapporten att familjer med sämre ekonomiska resurser mer sällan vistas i naturen. Andra avgörande faktorer är om barnen har naturvana hemifrån eller bor nära grönområden.
– Det ska bli väldigt spännande och kul att se vilka tips som kommer in. Vi hoppas detta ska inspirera till mer ”svemester”. Det är dags för fler att upptäcka allt det fantastiska Sverige har att erbjuda – både runt knuten och lite längre bort, säger Magnus Ling, generalsekreterare på STF.

 

Fakta: Skoltävlingen

  • Tävlingen pågår från slutet av februari till 22 april. Vinnarna meddelas den 29 april.
  • Tävlingen arrangeras tillsammans av WWF och STF.
  • Resor har ofta ett väldigt stort klimatavtryck och därför fokuserar skoltävlingen på resor i Sverige.
  • STF kommer att agera expertjury i tävlingen som bedöms utifrån hur barnen har tänkt och planerat under tävlingens gång. De tre vinnande bidragen får varsin klassuppsättning av STFs Allemansrättsskola, där barnen får göra en skattjakt på cirka en timme. I slutet får de en kod till en skattkista med individuella priser i.
  • Mer information får du på wwf.se/eh-tavling eller maila EHtavling@wwf.se

 

Fakta: Earth Hour 

  • Earth Hour-kampanjen är en global rörelse som lanserades av WWF i Australien år 2007 och därefter utvecklats till världens största miljömanifestation. Förra året deltog 188 länder och 260 av 290 kommuner i Sverige.
  • Earth Hour är en kampanj för att väcka uppmärksamhet om planetens utmaningar. Att släcka ljuset under Earth Hour-timman är en symbolhandling för att visa att man är engagerad i klimatfrågan och för att rädda vår biologiska mångfald – inte för att spara energi.
  • På wwf.se/earth-hour hittar du mer information och kampanjmaterial!

SCA startar skogsäventyret ”Kalla Champs” med Charlotte Kalla

Bärstol vs. bärsele på vandring