Årets bästa prylar

Det är branschtidningen Sportfack som delar ut de elva priserna i pryltävlingen Gear of the year. Det mest prestigefyllda priset – Årets svenska varumärke – gick till Dr Zipe som marknadsförs av Future Trading i Göteborg.

Flera svenska företag prisades under kvällen. Icebug, även de från Göteborg, segrade i kategorin ”Årets innovation skor” med sitt Bugweb, ett system av löstagbara dubbar som enkelt appliceras på flera av Icebugs olika skomodeller.

Boråsbaserade Craft underställsprodukter Pro Zero Extreme är extremt populära och har sålt grymt bra under 2007. Därför prisades företaget i kategorin ”Årets produkt konfektion”.

Peak Performance vann ”Årets varumärke konfektion”. Där juryn imponerades av företagets ekonomiska resultat och ett effektivt företagsvårdande arbete.

I kategorin ”Årets varumärke skor” segrade inte helt oväntat Foppatoffeln eller Cayman som Crocs modell egentligen heter. Nike var ensam om att ta hem två priser vid galan, båda med betoning på företagets innovationsförmåga. Dels prisades man inom kategorin ”Årets innovation hårdvara ”för den fyrkantiga golfdrivern Sasquatch som blivit en ny milstolpe i golfbranschen. Dessutom fick Nike priset för ”Årets innovation konfektion”, där priset gick till funktionströjan Nike Sphere Macro React som har fjäll som öppnar sig för extra god fukttransport när det behövs.

Svenska Freebandy, den nya varianten av innebandy, korad till ”Årets nykomling”.