Våga vandra – expertens tips

Våga vandra – expertens tips

Börja hemma, lita på din friluftsbutik och var inte så förbaskat ängslig. Utemagasinets Gunnar Andersson rekommenderar små men medvetna kliv in i vandringsvärlden – i rejäla kängor.

TEXT: GUNNAR ANDERSSON

STARTA HEMMA
Vandringen börjar där du bor, inte i Sarek eller på pilgrimsfärd till Santiago de Compostela. Starta i drömda äventyr och du vandrar snabbt ihjäl intresset, det är min uppfattning. Sikta på närmsta vandringsled istället. Den som tar dig till djupa skogar, storslagna kuster, stolta jordbruksbygder, hemliga mossar och oräkneliga sjöar. Eller närliggande fjäll, om du råkar bo i sådana trakter. Det är hemma du odlar teknik och rutin. Dina drömmars förutsättning

SKAFFA KONDITION
Tro inte att vandring är lättjans friluftsalternativ. Reklambildernas nypudrade modeller existerar inte. Vandring är jobbigt, svettigt och lite småskitigt – och ju bättre kondition du har, desto mer får du uppleva. Här finns inga genvägar. Om konditionen är usel måste du anpassa engagemanget.

BLI EXPERT PÅ TÅG
Egen bil är ofta opraktiskt eftersom den står på fel ställe när vandringen är över. Ifall ledbeskrivningen inte informerar om busshållplatser finner du dessa på Eniros internetkarta. Vandra sedan smart; från glest trafikerad hållplats och mot civilisationen. Väljer du Bruksleden, Höglandsleden, Isälvsleden, Kinnekulleleden, Skåneleden, Sörmlandsleden med flera kan du även åka tåg till bra utgångspunkter. Går det varken buss eller tåg dit där du vill starta? Ta en taxi. Kaffepengar om ni är ett gäng.

VÄLJ RÄTT PRYLAR
Vandring kräver ovanligt få och billiga prylar i jämförelse med andra friluftssporter. Koncentrera dig på ryggsäck, skor och regnkläder. Betrakta resten som överkurs. Ryggsäcken måste ha ett ordentligt avbärarbälte eftersom du balanserar tyngden på höften, inte på axlarna. 30 liters volym räcker mer än väl för dagsturen, uppemot 50 liter om du ska vandra i flera dagar och bära med dig mat (och ytterligare tio liter om du fått för dig att tälta). Allt ska rymmas i ryggsäcken – löst hängande prylar är lika med borttappade prylar. Bra skor är avgörande. Snåla inte. De ska ha vridstyv sula, skaft och stå emot väta. Stabila skor är extra viktigt för nybörjare med tung kropp och/eller dåligt flås, samt för dig som passerat 40 och inte förstått att din balans försämrats (det har den). Så kallade trailskor är för löpare, oavsett vad folk säger. Regnkläder ska med om så solen skiner, eftersom vandringen går långsamt i exponerad miljö. Det är också utmärkta förstärkningsplagg ifall det blir kallt. Även ryggsäcken ska ha regnskydd (finns lösa att köpa) och kom ihåg att återimpregnera ytterplaggen (även gore-tex) efter ett par tvättar. Inget varar för evigt.

KOMPONERA DINA MENYER
I vårt glest befolkade och därtill starkt urbaniserade land är det på många håll långt mellan livsmedelsbutikerna. Proviantering längs stigen är sällan att räkna med, planera därför dina måltider noga och bär med dig det du behöver. Satsa på stryktåliga matvaror med låg vattenmängd; till exempel torkat kött, torkad frukt, pasta och frystorkade maträtter. Drick ofta och ät så snart som du blir hungrig – energiförbrukningen höjs rejält i kuperad terräng. 

PLANERA NOGA
God planering är grunden för varje lyckad vandring, det handlar ju om en tidskrävande aktivitet. Och det går långsammare än du tror – runt tre kilometer i timmen i snitt. De flesta svenska vandringsleder finns markerade på Lantmäteriets terrängkarta och detaljerad skala (1:50 000) är ett krav. ). Ibland kan du finna fina ledbeskrivningar på nätet eller i guideböcker. Ibland finns inga alls och du får helt lita till karta och terrängmarkeringar. Då blir det extra viktigt att kunna beräkna tidsåtgång. Enklast är att räkna samtliga kartrutor där leden passerar – dubbla sedan antalet, och du får avståndet i kilometer med förvånansvärd exakthet. 

LITA INTE PÅ ALTERNATIVA EXPERTER
Erfarna vandrare förstår inte alltid att deras avancerade lösningar sällan passar nybörjare. Detta gäller särskilt lättviktsivrare. Låg vikt är givetvis bra, men det finns en nedre gräns för allt – samt att kostnaden ofta drar i motsatt riktning. Ta viktfundamentalisternas budkap med en nypa salt, är mitt råd – ett hekto hit eller dit spelar ingen roll. Lyssna heller inte på maratonmänniskor som påstår sig gå 30 kilometer om dagen. De flestas komfortgräns ligger en bra bit under 20 kilometer, vilket betyder sex timmar effektiv vandring. Den som aldrig tidigare vandrat brukar vara nöjd innan milen. Lyssna absolut inte på bilister. De har ingen aning om avstånd. Vem ska du då lyssna på? Personalen i din friluftsbutik, till exempel. De känner ditt närområde och vet vad de säljer. Men främst ska du lita på dig själv. Var inte så förbaskat ängslig. Världen rasar inte samman för en felköpt pryl eller en dagstur som inte motsvarar förväntningarna. Och det där misslyckade kläd- eller prylköpet blir heller inte bättre om det får hänga med ut på ytterligare en tur – gör om. Betrakta misstag som i grunden positiva händelser. Du lär dig.

 

TESTA ÖVERNATTNING
Tält är överkurs, börja inte där om det inte faller sig naturligt. Längs vandringslederna finns enkla skärmskydd och övernattningsstugor som alternativ. Gratis att använda, men går inte att boka. Blir ni många får ni samsas bäst det går. Snoka reda på en bed and breakfast om det känns läskigt att sova ute, det går hur bra som helst att vandra utan att bo i sovsäck.

TA DITT TBE
Vaccinera dig mot TBE om du är det minsta intresserad av att ta dig ut i naturen. Fästingar finns på de flesta håll i landet numera, och vissa somrar är de många. Heltäckande klädsel rekommenderas på turen (även bra mot solbränna, taggbuskar och brännässlor). 

BADA OFTA
Vandring är ett svettigt nöje – men Sverige är fullt av insjöar och vattendrag. Det gäller bara att nå ut i vattnet. Vass och sankmark kantar alltför många sjöar så tveka inte när du ser en sandstrand, slät klippa eller brygga. Av med kläderna! 

VÅRDA DINA FÖTTER
Köp dyra strumpor. Ylle är bäst och bara det bästa är gott nog för vandrande fötter. Du behöver dyra innersulor också. De där sladdriga tygbitarna som snåla skofabrikanten kallar innersulor ger inget stöd för hålfoten. Byt till Superfeet. Förbättringen blir avsevärd. Skavsår är ren tortyr. Tejpa med Compeed, Leukoplast eller liknande redan vid rodnad. Lufta skor och strumpor när du tar rast – det betyder mer för välbefinnandet än du kan ana. 

VANDRA MED SOLEN
Av tradition vandrar vi mot söder, trots att motljuset bländar och ger hårda kontraster. Vandra mot norr och du får medljus som framhäver alla färger och detaljer. Grundläggande för fotografering.

PACKA FÖRSTA HJÄLPEN
Första hjälpen-kit är ett måste i ryggsäcken, för din egen och andras skull. Köp ett färdigt paket av mindre format och krydda med personliga preferenser. Handsprit fungerar både till hygien och rengöring av sår. Liten sax klipper det mesta – och så en pincett.

RES OCH VANDRA I GRUPP
Boka en paketresa så får du allt serverat – utbudet av vandringsresor är enormt. Vandra med guide och ta rygg på någon som känner landskapet, djuren och växterna. En bra guide är bättre än Google och dessutom träffar du likasinnade. Trevligt.

  • Få utemagasinet.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!