Nu finns bilderna från Burma! Se inlägget nedan:

—————————–

18 december, Hej då från Burma!

Jag lämnade Thailand i all hast den 12 december och overgav er blogglasare elakt nog. Detta blir det sista inlagget pa Asienbloggen och jag hoppas ni har tyckt det varit intressant att folja med till Thailand. Just nu befinner jag mig i Bagan som ar en av UNESCO:s varldsarvslistade platser.

Wildas Asien-blogg

Vi kom hit natten till idag och har hittils inte hunnit utforska de gamla tempelruinerna som ska vara lika imponerande som Angkor Wat (Kambodja).

Nagot jag daremot hunnit med forutom de langa bussresorna ar Yangoon, Mandalay och Hispaw. Huvudstaden Yangoon kan mest liknas vid en fusion av Kamandu och Indien. Trafiken ar hetsig, luften till bredden fylld av avgaser och de flesta bilar och traktorer saknar ofta tillbehor som bland annat dorrar, fonster, avgasrenare, motorhuvar…. Ni kan tanka er kaoset.

Down town ar nagot mer stadat och gatorna kantas av forfallna hus fran britternas tid. Fran Yangoon reste vi norrut till Mandalay dar vi blev inbjudna till ett tempel. Vi bodde dar en natt och gjorde utflykter tillsammans med munken som bjod in oss och tillika var den nast hogst uppsatta munken i templet. Den lilla byn Hispaw, som ligger nordvast om Mandalay, gjorde starka intryck genom forfallna stupor, en minifabrik (mer ett skjul) for handgjorda chips och en fantastisk cykeltur och trekk till ett vattenfall.

Wildas Asien-blogg

Vi har som sagt rest till Bagan, en av de kandaste sevardheterna i Burma, och kommer agna nagra dagar at att utforska templen. Sorgligt nog maste man betala en intreadesavgift om 10 USD till regimen. Anledningen att jag inte tar upp den politiska situationen i Burma, eller Myanmar som vi maste kalla landet, ar av sakerhetsskal. Kort vill jag bara saga att man inte bor aka hit uan att vara upplyst om fortrycket regimen utovar over Burmas befolkning och du bor gora allt for att spendera pengar i den privata sektorn. Vidare tycker jag man ska ta med sig berattelser ut ur landet och anvanda intrycken fran resan hit till att kampa for Burmas frihet.

Nar jag kommer tillbaka till Thailand efter jul visar jag bilder! Tills dess onskar jag alla lasare god jul!

————————————-

9 december, Svensk sommar

Wildas Asien-blogg

Det känns kanske som en motsägelsefull rubrik tillverkad för att retas med er där hemma men jag kan inte beskriva känslan på annat sätt. Strålande sol, blå himmel, lagom varmt. Hur ofta är något ”lagom” utanför Sverige? Att äta jordgubbar och känna doften av grillat varje kväll… det är inte helt fel. Just det, vi var hälsosamma igår och testade en ”wheatgrass” shot. Det luktar, smakar och ser ut som mald gräsmatta och ska tydligen stärka immunförsvaret. Något som är säkert är att sommarkänslan stärktes av gräslukten! Många thailandresenärer missar helt de fantastiska norra delarna. Här står äventyrserbjudandena på rad om du skulle tröttna på att njuta av sommarsol med en bok i hängmattan. I vår ska jag se till att testa massor. Nu hinner vi inte eftersom vi drar tillbaka till vårt älskade Bangkok imorn. Vi ska ta bussen och inte tåget eftersom det var fullt förutom idag. Det är semesterhelg för många thais nämligen. Nattbuss blir det och billigt är det 299 baht/ person hela vägen ner.

Igår tog jag det lugnt efter att ha fixat plugget redan på morgonen. I Julie’s trädgård, med en chili/kyckling rätt och en bok. Det farliga med att för en gångs skull ha med datorn på resan är att jag glömmer att läsa böcker. Inte ok! Idag åt jag frukost på Juicy 4 U som var god. Inte jättegod dock. Frukosten hemma går inte att slå! Tur att familjen kommer ned över jul med müsli! (Såklart kommer de ner bara av den anledningen!). Ölivet hägrar och vi ska till Kho Phangan. Det är min favoritö eftersom det finns så mycket mer än fullmoon fester, även om de kan vara kul också!

Här kommer mina tre favoritaktiviteter på Kho Phangan:

1. Bada ångbastu – Det är underbart trots värmen. När du ångbastat med de speciella örterna som fyller ångan med väldoft, gärna smörjt in dig med lime under tiden och slutligen sköljt av dig är känslan av fräschhet oslagbar! Värmen i luften bekommer dig inte det minsta!

2. Hyra motorcykel- Om man har koll på hur man gör, inte kör när man druckit som många andra och inte försöker sig på backar större än man förmår är det underbart! Gör egna utflykter och känn friheten. Det kinesiska templet på norra delen av ön är så vackert och utsikten underbar!

3. Djungelrave- Full moon har mist lite av sin glans men istället dyker djungelfesterna upp. Musiken är bättre, dekorationerna coolare och det är inte lika dräggigt. I skogarna kring Ban Tai håller festerna till! Kika efter flyers om datum!

——————————————

5-6 december, Hela helgen

Wildas Asien-blogg

Hela helgen har rusat förbi känns det som. Hemtentan lämnades in och jag kunde njuta av helgen. Har mest hängt här inne i Old Town. Upptäckte ett nytt frukosthak som heter Archer’s som ni absolut måste besöka om ni har vägarna förbi Chiang Mai. På lördagen var det dessutom den thailändska kungens födelsedag vilket resulterade i ljuslyktor mot den mörka natthimmlen och rejäla fyrverkerier. Med andra ord den perfekta kvällen för en långpromenad med en juice från DADA Kafé i handen.

Söndagen kändes som en lördag med utgång på kvällen. Vår vän spelade på The Garden, som är en bar/servering/restaurang i en trädgård. Bra musik, ett par Leo och härligt sällskap. Att vår musikant fyllde år gjorde inte saken sämre eftersom det bjöds på tårta! Vi hann med en sväng på söndagsmarknaden också som var vansinnigt välbesökt! Det är semester för många thailändare vilket möjligen resulterar i en bussresa för oss ned till Bangkok. Vi har faktiskt bara ett par dagar kvar här uppe, sedan åker vi till Burma. Vi kommer komma tillbaka upp hit efter jul. Det känns som att vara hemma, eller ja, nästan iallafall.

——————————————-

2 december, The North Gate

Igårkväll följde vi med vår manager på Sabuy Guesthouse, en fransyska och två kvinnor från Taiwan till den lilla baren The North Gate i Old Town, Chiang Mai. En av killarna som också bor här skulle nämligen jamma under kvällen. Varje tisdags ordnas jam-nights och vem som helst som har något att spela, sjunga, berätta får inta scenen. Improviserad funk och jazz svävade således ut i den ljumma kvällen där vi satt vid ett vingligt bord på trottoarkanten med en beer Chang var i handen. Ett helt klart grymt ställe för musikälskare och allmänt nyfikna människor. Jag fick desvärre inte med mig kameran…

Till skillnad från gårdagen skiner solen igen, men inte blir jag gladare för det (eller jo, det blir jag ju!). Hårt tentaplugg står på schemat hur som helst, så det var tur att vi kom hem i tid igårkväll. Jag funderar på om vi kommer hinna en sväng till Chiang Mai Zoo i veckan. Det ska tydligen vara ganska bra. Någon som varit där?

———————————————–

1 december, Freedom House

Wildas Asien-blogg

Plötsligt var det tydligen december och för att få lite mys/julkänsla köpte jag en ljusslinga med små bollar med ljus i som vi hängt upp på vårt guesthouse-rum. Här i Chiang Mai har vi inte brytt oss om att hyra en lägenhet utan bor på ett ”vandrarhem”. Sabuy Guesthouse heter det och ägaren och managern får oss att känna oss som hemma. För att återgå till ljusslingan köpte jag den på Sunday Walking Street som är en stor marknad inne i Chiang Mai Old Town. Denna marknad är så mycket bättre och mysigare än Nightbazaar! Ett hett tips således!

——————————————-

25 november, Chang Mai

Mycket har hänt sen sist och anledningen till att ni inte fått hänga med är att internet inte klarar av den tunga ”bakom kulisserna sidan” här på bloggen utan att krascha min dator. Det hela är både mystiskt och irriterande.

Hur som helst här jag lämnat den avgastyndga fuktiga luften i Bangkok till förmån för svala Chang Mai i norra Thailand. Vädret här är som en perfekt svensk sommar, kanske något varmare i solen bara. Jag jobbar på för fullt med mitt plugg men har såkalrt hunnit med lite tempelbesök och en och annan Leo (öl…) i skuggan.

I Chang Mai är centrumet, eller Old Town som det kallas, absolut mysigast! Trafiken är inte lika hetsig här och lugnet är otroligt jämfört med Bangkok. För att få ännu mer lugn har vi planer på att åka till byn Pai ca 4 timmar härifrån. Det är lite hippieby över stället och bara så underbart.

I Norra Thailand finns det mängder av spännande äventyrsaktiviteter som trekking, forsränning, mountainbike, paddling och mycket mer. Jag ska se till att hinna med lite sånt, fast, det får kanske bli i vår. Vi har inte så mycket tid här innan vi åker till Burma. Och just det, snart är det jul. Igår var den en månad kvar. Värst mycket julkänslor har jag inte även om Bangkoks shoppingcentrum gjorde sitt bästa med extrema dekorationer. Det blir en solig jul på öarna med familjen som kommer och hälsar på. Är det någon annan som inte ska ha en vit jul?

Wilda har haft strul med att lägga upp både bilder och inlägg på bloggen – sidan kraschar. Därför delar vi nu av bloggen i en ny fräsch start, tidigare inlägg ser du här ovanför. Lycka till Wilda! // webmaster Erika

Av: Wilda Nilsson

Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg

Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg Wildas Asien-blogg