Hurtigrutens fartyg ska segla på död fisk

Innan 2021 kommer minst sex av Hurtigrutens skepp att byggas om för att segla på en kombination av stora batterier, flytande naturgas (LNG) och biogas (LBG) – producerat av organiskt avfall från skogsbruk och fiskodling.

Biogasen ska produceras vid Biokrafts anläggning i norska Skogn.
– Det här är ett stort och viktigt steg för Hurtigruten, för Biokraft, för gröna lösningar inom den globala sjöfartsindustrin och inte minst för miljön, säger Daniel Skjeldam, VD Hurtigruten.

Varje gång ett av Hurtigrutens batteri- och gasdrivna fartyg lägger till i Trondheim på nordgående rutt, fylls det med miljövänliga biogaser – som det allra första kryssningsfartyg i världen.
– Vi är stolta över att samarbeta med Hurtigruten och ser detta som ett viktigt steg mot grön och hållbar sjöfart. Det är inspirerande att se att Hurtigruten åter igen visar att de är världens grönaste kryssningsrederi. Med detta avtal är Hurtigruten i princip det rederi som inför biogas som bränsle inom sjöfartsindustrin, säger Håvard Wollan, VD Biokraft.

Det grönaste bränslet
Förnybar biogas är en ren energikälla och anses vara det mest miljövänliga bränslet som finns tillgängligt på marknaden. Biogas används redan som bränsle i andra delar av transportsektorn, särskilt i bussar. Norge som är stora på fiske och skogsbruk producerar en stadig mängd organiskt avfall.

Biokraft beskriver avtalet med Hurtigruten som en banbrytande förändring av framtidens bränsle inom sjöfartsindustrin. Den första leveransen av biogas till Hurtigruten är planerad att ske år 2020.
– Det andra ser som ett problem, ser vi som en resurs och en lösning. Medan andra rederier kör på billig förorenande olja, kommer våra skepp bokstavligen att drivas av naturen. Biogas är det grönaste bränslet, så detta är ett enkelt val för oss och en stor fördel för miljön. Vi hoppas andra kryssningsföretag följer oss, säger Skjeldam.

Hurtigrutens fartyg ska segla på död fisk
Foto: Carsten Pedersen

Vad är biogas?
Vattenbruk och skogsbruk är viktiga industrier i Norge och dessa genererar en stor mängd biologiskt avfall. Det är idealiskt för produktion av flytande biogas, ett förnybart miljövänligt bränsle som är lämpligt för tunga transporter och sjöfart.

På biogasanläggningar behandlas biologiskt avfall först med värme som gör det lättare för bakterier att bryta ner det. Under den kontrollerade förruttnelseprocessen uppstår naturlig gas. Biogasen samlas ihop, rengörs och kyls ner tills det blir flytande.

Produktionen producerar mycket näringsrika rester som kan användas som gödsel inom lantbruket.

Biogasen används sedan som bränsle för fordon och fartyg.

Flytande biogas kan blandas med och användas i samma tankar och motorer som flytande naturgas.

Genom att skapa biogas blir det inget utsläpp från avfall, vilket gör det ”bättre än klimatneutralt”. Enligt Internationella energibyrån (IEA) är biogas från avfall 179 procent förnybart.