Fjällen forever – ett upprop för en hållbar fjällvärld

Destinationsbolagen i Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen åsidosätter konkurrenssituationen och går nu samman i en gemensam kampanj. Tillsammans med Härjedalens Kommun kallar de till upprop i Fjällen forever – ett digitalt löfte om att ta hand om fjället. 
– Tillsammans bär vi ett stort ansvar för fjällen och dess framtid, samtidigt vill vi uppmuntra till fler besökare. Med kampanjen Fjällen forever har vi undvikit pekpinnar och avser istället att informera gästen hur den ska bete sig hållbart på fjället’, säger Anna Hansson, VD Destination Vemdalen.

I juli månad kommer Erik Ahlström tillsammans med sitt företag Plogga (plocka och jogga) att genomföra en Plogga-turné på de tre destinationerna. Syftet är att uppmärksamma att inte bara plocka upp skräp efter sig själv utan även efter andra, vilket är ett av löftena i kampanjen. Ploggaturnén börjar i Lofsdalen och fortsätter sedan i Vemdalen och Funäsfjällen, och kommer bestå av ett plogga-event där destinationerna tillsammans med Erik och besökarna städar upp fjällvärlden i ett välgörande markerande exempel. 

– Att få komma ut på fjället och uppleva Härjedalens friskhet och framåtanda och samtidigt se att hela näringen tar ett gemensamt grepp om detta problem, gör mig väldigt förväntansfull och full av hopp om framtiden, säger Erik Ahlström, grundare av Plogga.

Fjällen forever är en plats där destinationerna kan kommunicera ut till besökarna och de bosatta, hur vi alla tillsammans ska se till att hålla fjällvärlden hel och ren, och förhoppningsvis kommer det i slutändan inte bara vara Härjedalen som skriver under på Fjällen forever, utan hela fjällvärlden. Vi vill få med hela Sverige och även Norge på tåget, säger Harald af Ugglas Åberg, marknadskoordinator på Destination Lofsdalen och en av projektledarna för kampanjen.

Läs mer om Fjällen forever här.