9 äventyr du når med tåg

Att välja rälsen framför molnen är inte bara miljösmart, det ger också äventyret en extra dimension. Journalisten och tågproffset Per J Andersson guidar dig till uteaktiviteter och resvägar i Europa. 

Text: Per J Andersson, Foto: Getty images

Grundliga tågtips

I våra restips har vi i de flesta fall räknat med dagtåg från Köpenhamn. Men du kan som alternativ ta SJ:s eller Snälltågets nattåg Stockholm–Hamburg för resor ut i Europa. De tågen stannar förstås och tar upp resenärer på flera stationer längs vägen söderut, bland annat i Norrköping, Linköping, Nässjö, Hässleholm, Lund och Malmö. 

Nattåget Stockholm–Narvik, som körs av norska Vy, tar på samma sätt upp resenärer på flera stationer längs vägen norrut: Uppsala, Gävle, Sundsvall, Umeå med flera. 

På dagen finns direkttåg till Köpenhamn från såväl Stockholm och Göteborg som flera orter i Skåne, Blekinge och Småland (bland annat Kalmar, Växjö och Karlskrona). Från den danska huvudstaden går minst fyra direkttåg per dag till Hamburg och många fler med byte i Fredericia, Kolding och/eller Odense.

Lofoten är som gjort för kajakpaddling och säsongen är lång. Undvik högsommaren om du kan, då kryllar ögruppen av turister, 

Paddla kajak i Lofoten, Norge

Kajakpaddling i Trollfjordens lugna vatten, där de höga bergen störtar nästan lodrätt ner i havet. En sommaraktivitet, tänker du? Visst, men det funkar också på vintern eftersom Atlanten tack vare Golfströmmen är isfri året runt. Om du inte hyr kajak och paddlar på egen hand finns guidade turer med utgångspunkt i framför allt Svolvaer och Henningsvaer. På visitnorway.se och fjordtours.com hittar du flera kajakpaket – samt andra aktiviteter som havsörnsafari, fisketurer, snorkling med späckhuggare, stiglöpning och toppturer på skidor. Passa också på att besöka konstgalleriet Kaviarfabriken (kaviarfactory.com) i Henningsvaer. 

Ta tåget till äventyret: Varje eftermiddag året runt går tåg 94 direkt från Stockholm till Narvik. Resan tar 18–21 timmar. Du är framme i Narvik 12.30 nästa dag och hinner med en lunch eller fika innan du hoppar på 15:50-bussen (Lofotenexpressen) som tar dig till Svolvaer på 4 timmar. 

Total restid: 28 timmar från Stockholm.

Under högsäsong kan du ta direkttåg från Sverige ända till Innsbruck i Österrike – en perfekt bas för vandring och skidåkning. 

Klättra & vandra i Innsbruck, Österrike

För att kombinera frisk luft och äventyr med pulserande stadsliv är Innsbruck bästa valet i Europa. Staden med sina 140 000 invånare och medeltida stadskärna har ett rikligt bar-, restaurang- och kulturliv (missa inte kulturhuset Treibhaus). Samtidigt har du maffiga berg med vandringsleder inpå knuten.

Från stadsparken tar du bergståget Nordkettebahn upp till Hungerburg där du byter till kabinbanan. På mindre än en halvtimme är du högt uppe på stadsberget Nordkette där du hittar en via ferrata, alltså en vajrad klätterled på bergskammen. Att ta sig fram på en sådan här kletter stieg, som de kallas på tyska, blir som ett mellanting mellan att vandra och klättra i berg. 

Givetvis är det också gott om vanliga vandringar runt Innsbruck, på Nordkette norr om staden såväl som på Patcherkofel och Muttereralm söderut. 

Om du är sugen på snö under sommarhalvåret tar du dig till intilliggande Hintertux och Stubaierglaciärerna som nås på en dagsutflykt med spårvagn, tåg och/eller buss. Vill du åka längd (fina möjligheter från och med december) går bussar från Innsbruck till fina spår i Kühtai och Seefeld in Tirol.

Ta tåget till äventyret: Du tar dig hela vägen från Stockholm till Innsbruck med bara ett enda tågbyte. Under högsäsong på vintern och sommaren kan du dessutom åka utan byte med Snälltågets direkttåg Malmö–Innsbruck. Andra tider på året får du byta i Hamburg till ett av Deutsche Bahns många snabbtåg Hamburg–München. Därifrån direkttåg till Innsbruck, dit du då anländer senare samma kväll. Alternativt tar du ÖBB:s nattåg Hamburg–Innsbruck.

Total restid: 14 timmar från Köpenhamn.

Cykla vid Biscayabukten, Frankrike

Biarritz är mest känt för sin breda strand, en av Europas bästa för vågsurfing. Under hela sommarhalvåret bor de hängivna vågtämjarna i tält, husbilar och vans för att fånga ”the motion of the ocean”. 

Den här klassiska badorten i franska Baskien är också en bra utgångspunkt för cykelturer på landets omfattande nät av ”voies vertes” – gröna vägar – där motorfordon är totalförbjudna. Hyr cykel och gör dagsutflykter söderut, till exempel till den vackra kustbyn Saint-Jean-de-Luz, eller norrut till Petit Bayonne (förslag på fler rutter hittar du på komoot.com). Eller lyxa till det med en paketresa (Active Scandinavia, Loca France, Travl med -flera) och cykla mellan pensionat medan ditt bagage körs med bil.

Ta tåget till äventyret: Om du hoppar på Snälltågets eller SJ:s nattåg i Malmö vid 22-tiden är du framme i Hamburg klockan 06 på morgonen. Då får du två timmar att sträcka på benen innan du hoppar på Deutsche Bahns snabbtåg till Köln. Där byter du till Thalys snabbtåg till Paris. I den franska huvudstaden har du två timmar på dig att byta station från Gare du Nord till Gare Montparnasse innan det är dags för snabbtåget (TGV) till Biarritz. Framme 22:30 på kvällen. Det är en lång resa, varför det kan vara klokt att stanna en natt i både Hamburg och Paris på vägen för lite cityäventyr.

Total restid: 24 timmar från Köpenhamn.

Det satsas rejält i och kring Andermatt just nu, med målet att locka mer än puder-jägare att besöka området.

Vandra i Andermatt, Schweiz

Schweiz är bäst i klassen när det gäller möjligheten att ta tåget ända fram till längdspåret och vandringsleden. Inget annat land har så många bergsjärnvägar som passerar så många bergsbyar på randen till naturområden med så storslagna utsikter. 

Den lilla byn Andermatt, känd som puderparadis, är ett bra val även för vandring och cykling sommartid. Det fina med berg med järnvägar är att du kan vandra, cykla eller åka längdskidor i en riktning och sedan ta tåget tillbaka. Ta dig till exempel för egen kraft sträckan Andermatt–Realp eller Andermatt-Oberalppass, och vila på tåget tillbaka. 

Kombinera gärna aktivitetsdagarna med en lyxig tur med vin och ostbricka eller trerätters middag på Glaciärexpressen (glacier-express.ch) som dagligen, sommar som vinter, kör mellan Sankt -Moritz, Andermatt och Zermatt.

Ta tåget till äventyret: Deutsche Bahns tåg Köpenhamn–Hamburg. Därefter ÖBB:s nattåg till Basel. Passa gärna på att stanna en natt i denna spännande stad i treriksröset Tyskland–Frankrike–Schweiz. Sedan ett schweiziskt tåg till Andermatt med byte i Göschenen. Gör ett stopp i Luzern vid Vierwaldstätter-sjön och vandra upp på berget Pilatus.

Total restid: 16 timmar från Köpenhamn.

Vandra i Schwarzwaldskogen, Tyskland

Tysklands största skog är både gammal,- bergig och full av vackra insjöar. Donau- har sin källa här, liksom flera av Rhens -biflöden. Schwarzwald, den svarta -skogen, har Tysklands mildaste klimat. Att urskogen fått växa och utvecklas ifred från människan i över 100 år gör den till en sagolik upplevelse: åarna och bäckarna porlar och solen strålar ner genom trädens mossbevuxna kronor. Här finns förutom vandringsleder många vattendrag för forsränning och skogsstigar för terrängcykling.

Stanna gärna på vägen i Freiburg im Breisgau, en charmig studentstad som motat bort bilismen och satsat på spårvagnar. Ta sedan pendeltåget in i -skogen, på viadukten över den spektakulärt vackra ravinen Ravennaschlucht, till kurorten Titisee-Neustad. I omgivningarna finns förutom sjöar att bada i flera vattenfall och forsar och mängder av vandringsleder att utforska. Mer info på hochschwarzwald.de och schwarzwald-tourismus.info.

Ta tåget till äventyret: Även här passar det fint att ta SJ:s eller Snälltågets nattåg Stockholm–Hamburg. Efter frukost på stationen hoppar du på det tyska snabbtåget till Freiburg. Väljer du att starta i Köpenhamn tar du istället det tyska snabbtåget därifrån till Hamburg. Där -hinner du sträcka på benen och äta middag på någon trevlig restaurang innan det är dags att krypa till kojs i ligg- eller sovvagnskupén på ÖBB:s nattåg Hamburg–Freiburg. 

Från Freiburg tar du ett pendeltåg (S-bahn) till Titisee på bara 40 minuter.

Total restid: 13 timmar från Köpenhamn.

Går du igång på kombinationen makalösa berg, espresso och goda viner? Ta tåget till Val Gardena i Dolomiterna.

Vandra i Val Gardena, Italien

Dolomiterna skiljer sig till karaktären från resten av Alperna, med sina kalkstens-raukar som nästan känns utomjordiska. Såväl kulturen som maten här i den italienska regionen Sydtyrolen är influerad norrifrån, vilket märks i allt från att de flesta bofasta föredrar tyska framför italienska till att menyerna vid sidan om pastan och pizzan innehåller en hel del korv och knödel.

Kalkstensmassivet Sassolungo, som också kallas Langkofel, är underbart att vandra runt. Det är svårt att titta sig mätt på berget. Övernatta gärna i en rifugio, till exempel Toni Demetz (tonidemetz.it), spektakulärt belägen på en bergsrygg svindlande högt upp i massivet. Nästan oavsett vart du går kommer med jämna mellanrum rifugios/hütten som erbjuder såväl övernattning som bar och restaurang, alltid med espressomaskin och lång vinlista.

Du kan också ta en tur upp på byn Selvas husberg Stevia, perfekt för en picknick i solnedgången. Och till granndalen Val di Fassi för ett dopp i den kristallklara Fedaia-sjön – eller till den eviga snön på Marmoladaglaciären.

Ta tåget till äventyret: Nattåg till Hamburg. Du får ett par timmar på dig innan det är dags att kliva på det tyska snabbtåget Hamburg–München. Byte till ett Eurocity-tåg till Bressanone. Därefter italienskt regionaltåg till Ponte Gardena. Buss sista biten upp i dalen till Ortisei, Santa Cristina och Selva, de tre huvudbyarna i Val Gardena.

Total restid: 19 timmar från Köpenhamn.

Konstnärer, författare och äventyrare har i hundratals år tjusats av kalkstenslandskapet i gränslandet mellan Tjeckien och Tyskland.

Vandra i Böhmiska Schweiz, Tjeckien

Landskapet runt den tjeckiska staden Děčín är fullt av fantasifullt utformade kalkstensraukar. Inte så konstigt att området med sin spektakulära natur i hundratals år varit en populär destination för konstnärer och författare, bland annat danske HC Andersen. Det var kulturfolket som en gång i tiden döpte regionen till Böhmen-Sachsiska Schweiz.

Från den mysiga småstaden Děčín nära tyska gränsen tar du tåget till Hrensko (endast 18 minuter), varifrån du vandrar till Pravčická Brána – Europas största och garanterat vackraste naturliga stenbro. Vandringslederna är många i området, både på den tjeckiska och den tyska sidan av gränsen. På tyska sidan vandrar du till klippformationen Bastei med den ikoniska sandstensbron. De branta klipporna lockar också klättrare (för klättring light finns flera via ferrata-leder).

Efter avslutad dagstur kan du alltid besöka någon av Děčíns många ölstugor och sippa på en mörk tjeckisk lager. För maximalt närproducerat besöker du mikrobryggeriet Nomad (pivovar-nomad.cz) och testar någon av deras humletunga sorter.

Ta tåget till äventyret: SJ:s eller Snälltågets nattåg Stockholm–Berlin. Åker du i maj eller september är Snälltågets Berlintåg förlängt och går hela vägen Stockholm–Dresden (utan byte). Andra tider på året tar du Deutsche Bahns förmiddagståg Berlin–Děčín. Startar du i Köpenhamn får du ta första morgontåget till Hamburg och sedan åka via Berlin till den tjeckiska vandringsstaden.

Total restid: 11 timmar från Köpenhamn.

Salzburgerland är klassisk mark för vandrare, skidåkare och naturnjutare. Med Kaprun som bas kan du utforska Kitzsteinhornglaciären.

Utforska Kitzsteinhorn, Österrike

Alpernas glaciärer smälter som bekant i rask takt. Desto mer angeläget att inte flyga när du ska besöka dem. Byn Kaprun i Salzburgerland, som kröns av Kitzstein-hornglaciären, erbjuder sommartid fin vandring och terrängcykling. Den som vill lära sig mer om glaciären och närmiljön kan boka en halvdagstur med guide från nationalparken.

Passa också på att testa kälkåkning uppe i sommarsnön på 3 000 meters höjd, med traditionell alpkälke eller så kallad toboggan med Nordamerikanskt ursprung. 

Du kan bo på ett pensionat eller spahotell i Kaprun, men den som vill ha lite mer liv och rörelse väljer grannbyn Zell am See – en klassisk semesterort med ett ståtligt Grand Hotel från belle époque. Den kristallklara Zellsjön lämpar sig fint för långa simturer, sup-paddling och vindsurfing. Och byns eget berg, 1 965 meter höga Schmittenhöhe, passar bra för såväl stiglöpning som cykling.

Ta tåget till äventyret: Ta lunchtåget Köpenhamn–Hamburg och hoppa strax efter tio på kvällen på ÖBB:s Nightjet. Sedan sover du skönt ner till österrikiska Wörgl. I ottan byter du för sista etappen med regionaltåget till Zell am See. Alternativt tar du nattåg från Sverige till Hamburg och därefter dagtåg Hamburg–Zell am See, med byte i München och Schwarz-ach-St Veit.

Total restid: 15 timmar från Köpenhamn.

Polen är ett både lättillgängligt och prisvärt land att semestra i, med fina naturområden att utforska. Varför inte med cykel?

Cykla i Zakopane, Polen

Zakopane är en bra bas för såväl cykelturer som vandringar. Polen lockar i dessa dyrtider, eftersom landet har ett prisläge som är mindre än hälften jämfört med Sveriges. Efter varje dagsvandring kan du återvända till pensionatet i Zakopane. Och vad passar då bättre efter en heldag i bergen än en rejäl polsk middag, till exempel på kulturarvskrogen Drukarnia Smaku Cristina. Du kan förstås också övernatta i bergsstugor och vandrarhem, exempelvis i Dolina Pięciu Stawów Polskich (dalen med de fem polska sjöarna). 

Vandrings- och cykellederna i Beskid Śląski tar dig till berget Barania Góra där Polens längsta flod, Wisła, har sin källa. Om du är sugen på en tre- eller fyra-dagarsrutt cyklar du från Zwardoń till Rajcza. Ännu större utmaning får du om du trampar runt Tatrabergen, en åtta-dagarstur som tar dig ner genom Slovakien till norra Ungern och tillbaka igen. Mer info på discoverzakopane.com.

Ta tåget (och färjan) till äventyret: Lämna Sverige via färjan från Nynäshamn till Gdansk eller från Karlskrona till Gdynia. Gillar du strandliv? Stanna då ett par dagar och njut av den vackra, breda Östersjöstranden i Sopot, på promenad- och cykelavstånd från både Gdansk och Gdynia – sedan tar du tåget till Kraków. Ett alternativ till färja är nattåget Stockholm–Berlin + dagtåg Berlin–Kraków. Från Kraków tar du tåg eller buss till Zakopane.

Total restid: 24 timmar från Karlskrona, 27 timmar från Nynäshamn, 23 timmar från Malmö.

Så bokar du tåg

Tågresor genom flera länder kräver ofta flera bokningar i olika system. Med lite vana går det smidigt, säger journalisten och tågproffset Per J Andersson. Här kommer några tips på vägen.

Nattågen från Stockholm till Hamburg/Berlin bokar du bäst på snalltaget.se respektive sj.se. Tyvärr ställer svenska Trafikverket till det med sin sena planering, vilket gör att tågen inte alltid kan bokas i så god tid i förväg som man önskar. Under vinterns skidsäsong och sommarens vandringssäsong har Snäll-tåget direkttåg Malmö–Österrike med sovkupéer och restaurangvagn. Det stannar på flera stationer i Alperna, inklusive Zell am See och Innsbruck. Boka det tåget i mycket god tid.

Resorna från Hamburg till Frankrike, Schweiz, Österrike, Italien, Tjeckien och Polen bokar du för bästa pris på tyska statliga tågbolagets sajt bahn.com. Deras reseplanerare är också smidig för att kolla tågavgångar för praktiskt taget alla tåg i hela Europa. De österrikiska nattågen från Hamburg till Alperna kan du också boka direkt på ÖBB.s nattågssajt nightjet.com.

Inrikesresor i Österrike bokar du bäst på oebb.at, i Schweiz på sbb.ch, i Frankrike på sncf.com, i Italien på trenitalia.com (eller italiarail.com), i Tjeckien på cd.cz och i Polen på pkp.pl (eller polishtrains.eu). Färjorna mellan Sverige och Polen hittar du på polferries.com och stenaline.se.

Vill du ha personlig bokningsservice, vänd dig då till Centralens Resebutik i Kalmar (resebutik.se) eller Alingsås Resebyrå (alingsas-resebutik.se) – de två är bäst i landet på tågbokningar på kontinenten. Det kostar några hundralappar extra, men kan vara värt det.

Var alltid ute i god tid för att få de bästa priserna. Deutsche Bahn har något som kallas Super Sparpreis som gör att du kan resa från Hamburg till Italien, Frankrike och Alperna med ett eller ett par tågbyten för mindre än 1 500 kronor.

Ibland blir det billigare med Interrailkort (europarunt.se, interrail.se) som finns för från fyra resdagar inom en månad (3 190 kronor) upp till tre månader i sträck (10 976 konor). Priserna gäller vuxna mellan 28 och 59 år. 12–27-åringar och de som fyllt 60 reser billigare. Barn 0–11 får gratis Interrailkort. Med tågluffarkort återstår ändå jobbet att boka sitt och sovplatser på respektive tågbolags sajt. Använd då Interrails app Railplanner, där du även har ditt digitala Interrailkort, för att kolla vilka tåg du kan åka oreserverat på och vilka som kräver reservation.