Jocke sundberg: ”Det är detaljerna som gör det”

Den röda ladan i småländska Äppledalen syns vida omkring. Där hästar och kor tidigare bodde hittas idag allt som behövs för friluftslivet. Vi knackar på hos Jocke Sundberg i Uthuset.

Ursprungligen publicerad i Utemagasinet nr 6/22

Text: Mats Wigardt, Foto: Fredrik Schlyter

Skärstadalen, drygt två mil nordost om Jönköping, har ett klimat som präglas av närheten till Vätterns vatten och branta stränder. Den kallas ömsom för Smålands Toscana och Äppledalen. Här är vackert som en saga, med en spännande historia, ett böljande landskap och smala landsvägar som leder besökaren in bland äppelträd i raka rader, grönskande ängar och djupa John Bauer-skogar.

I Skärstads kyrka gifte sig Jocke Sundberg med Gunilla 1989. 27 år senare, när han letade efter nya lokaler för sitt friluftskoncept, upptäckte han den gamla och oanvända ladugården strax intill samma kyrka. Han föll pladask för utsikten över dalgången och köpte loss byggnaden av en bonde som i sin tur hade köpt den av kyrkan.

Och nu står vi här, på Jockes hemmaplan, och kan själva inte slita blicken från det landskap som omger oss.

Friluftsliv på riktigt

Jocke Sundberg fick tidigt smak på friluftslivets alla stigar. Uppvuxen i Bodafors i Nässjö kommun lockades han i mitten av 70-talet av kfum-scouterna, med hajk och äventyr i skog och mark högt på dagordningen.

– Ledarna tyckte att vi skulle bära tungt och vandra långt, summerar Jocke, som kom att ingå i patrull Grodan. 

Egentligen är han förstås döpt till Joakim, ”men det har jag inte kallats sedan mormor dog”.

I scoutledarnas ambition ingick vandringar i Abisko och Kebnekaise, ”friluftsliv på riktigt” som Jocke konstaterar. Han blev med tiden själv ledare och fortsatte med detta i 26 år, vilket även inbegrep en Jamboree i Thailand och olika biståndsprojekt i scoutrörelsens regi. Samt otaliga knivmärken att sy fast i skjortan åt medlemmar i den lokala scoutkåren.

När scoutverksamheten i Bodafors tynade bort blev Jocke först entreprenör inom byggbranschen, bland annat som underleverantör åt ett företag som tillverkade aluminiumstegar. Han stansade, borrade och monterade – tills jobbet försvann från Sverige. Med ett litet intjänat kapital på banken vände han då blicken mot den nyvakna näthandeln.

– Jag hade alltid varit nyfiken på friluftsprylar och jag gillade att sälja grejor.

Sagt och gjort. Runt millennieskiftet startade Jocke Sundberg nätbutiken getout.se med fokus på tält, ryggsäckar och sovsäckar. Men misstänksam­heten mot det nya konceptet var stor, inte minst hos leverantörerna som helst ville att deras ­produkter skulle exponeras i en fysisk butik, sådär som det brukade gå till. 

– När färgaffären i Bodafors slog igen hyrde jag deras lokaler och började som eftergift åt leveran­törerna även sälja friluftsartiklar över disk, säger Jocke. 

Med gott resultat, ska tilläggas. Kunderna ­hittade till butiken på det småländska höglandet som snart ersattes med större lokaler. Med fortsatt expansion till Stockholm och Malmö, där konceptbutiker med namnet Säck öppnade.

Uthuset ligger vackert i Skärstadalen, med utsikt över åkrar och ängar.

Från tändstickor till tält

Filosofin från början var att ha 100 artiklar i lager. Och bara det bästa. Get Out hade på öppnings­dagen i mars år 2000 cirka 600 artiklar. Tält, och då gärna stora tältkåtor som hyrdes ut för olika event, har ända sedan åren med scouterna spelat en viktig roll i Jockes affärsidé.

Men efter att Get Out sålts till en konkurrent dröjde det några år innan nya friluftsplaner ­började smidas. Näthandeln hade mognat och suget efter att ta familjen med sig och flytta norrut, till Skärsta­dalen där Jockes hustru har sina rötter, kändes allt mer angeläget. 

– Excelarken på kontoret där jag jobbade kändes helt enkelt alldeles för fyrkantiga.

När Jocke så hittade den 101 år gamla ladan vi nu står framför var beslutet att flytta inte svårt att fatta. Visserligen var ladan inte i bästa skick, med ett bjälklag som hade gett med sig och stolpar som behövde bytas.

– Med god hjälp av min svärfar tog det närmare ett år av hårt arbete innan vi kunde flytta in. Då hade vi gjort allt från grunden, som att rensa skräp, såga grova stolpar av ek på byasågen och bila bort betonggolvet i fähuset. 

Dörrarna till Uthuset öppnades 2017. Sedan dess har allt fler bitar fallit på plats med ett utbud som sträcker sig långt bortom de 100 frilufts­artiklar som fanns när äventyret började. Eller som Jocke deklarerar: ”Idag har vi det mesta från tändstickor till tält”.

När vi kliver in genom entréns dubbeldörrar möts vi av en atmosfär präglad av lokalens tidigare historia. Ladugårdens kännetecken är överallt närvarande. Vitmenade stenväggar. Sol som filtreras genom spröjsade fönster. Spår efter kor, kalvar och hästar. Foderbordet mitt i lokalen, nu förvandlat till utställningsyta för grillpannor och termosar. Vindsvåningens glesa brädväggar där vinden har fritt spelrum så att höet kunde torka.

Jocke Sundberg visar runt, påtagligt belåten bakom skäggstubb och vildvuxen mustasch, och med kepsen på svaj.

– Det är nog mer tur än lönsamhet som gör att det har gått runt, säger han blygsamt, men tillägger snabbt: 

– Vi har lyckats sköta oss i alla år, mot både kunder och leverantörer.

På Uthusets vind står tälten uppställda, så kunderna kan testa i praktiken.

Provligg i sovstudion

Utan att det känns överlastat exponeras här ett digert utbud av allt som kan tänkas komma till pass under fjälltur eller skogsvandring. Stort som smått. Titankastruller, ryggsäckar, liggunderlag. Frystorkad mat. Kartor. Första förband. Vatten­rening. Skavsårsplåster. Knivar. Invid en sittgrupp ligger böcker på temat skog och natur i travar. 

Sovsäckarna förevisas upphängda i sin egen sovstudio, ett sparsamt urval skor och klädesplagg finns det också plats för. Tälten står permanent uppsatta på övervåningen.

– De lockar, slår Jocke fast. Det är så här man vill köpa tält, så att det går att krypa in, känna på duken och verkligen få känslan av tälten. 

Tre personer, med inkallad extrapersonal under högsäsong, svarar för att lotsa kunden till rätt produkt­val och ge den service som behövs. ­Personalen kan sitt ämne och använder själva de artiklar som exponeras. 

Kunderna är mestadels 40 plus, erfarna ute­rävar som vet vad de vill ha och är beredda att betala för kvalitet. På hemsidan möter de personligt hemsnickrade ­produkttexter med en alldeles egen Uthuset-stil. Mycket pålitliga, försäkrar Jocke. 

Några exempel: ”Om du är minsta bushcraft­ig så är Isle Royale-serien da shit”, ”En ryggsäck med oslagbar komfort; j*drigt skön om vi får säga det” eller ”Überrymligt för 2 personer men även rätt rymligt för 3, tack vare att du kan skövla in en himlans massa prylar i den extra stora absiden”.

Det kunde vara goda råd utdelade en lördagskväll av grannen över staketet!

Trots att mycket av handeln idag sker online tror Jocke Sundberg på det personliga mötet.

Trivs i friluftsbranschen

Ett viktigt dragplåster för Uthuset utgörs av den årliga outdoormässa, Fair Enough, som efter pandemi­uppehållet tagits upp igen. Ett anslag på väggen utlovar föredrag, förtäring, försäljning och friluftsliv, både ute och inne, med representanter från flera olika varumärken på plats. Nu är även den egna filmsalongen, enligt Jocke den enda i hela Skärstadalen, färdig att tas i bruk för föredrag och filmvisning.

Rundturen bland Uthusets produktmix är slut. Lätt omtumlade slår vi oss ner i vad som en gång var stall men numera används som kontor. 

– Jag brinner verkligen för friluftsliv, förkunnar Jocke och erbjuder en kopp kaffe. Och det är en supertrevlig bransch att verka inom. Men med ökad näthandel är risken stor att den förvandlas till enbart en sofistikerad logistikapparat. Och så vill inte vi ha det.

Mötet med kunden är därför central i Uthusets verksamhet. Eller som Jocke konstaterar: 

– Säljer man en sovsäck för 12 000 kronor är man också lite intresserad av vem som ska sova i den.

Rätt pryl till rätt person

Att utbudet av friluftsprylar förändrats under åren som Jocke Sundberg varit verksam står klart, med allt lättare och mer genomtänkta produkter och större fokus på material och tillverkning som är så hållbar som möjligt. 

Men allt är inte guld som glimmar. I takt med att intresset för friluftsliv ökar kommer det även ut en hel del onödiga prylar på marknaden, som inte alltid håller vad som lovas. Alla berättar ­heller inte hela sanningen om sina produkter, hur de tillverkas och vad de innehåller. Jockes rekommendation är därför att hålla sig till etablerade varumärken som erbjuder erkända produkter med kvalitet och prestanda.

– Och vi håller fast vid lager-på-lager-principen. Då behöver man inte den där dyra fodrade jackan man blivit lite sugen på. Rätt pryl till rätt person är vårt motto.

Pandemin och en orolig omvärld har också inneburit att de som redan hade ett intresse för uteliv har valt att lägga pengar på att förnya sin utrustning, med lite dyrare och mer avancerade produkter. Stormkök, vattenrening och frystorkad mat har också inhandlats av personer som kanske helt saknar friluftsintresse, men vill vara förberedda om kriget skulle komma.

– Allt sammantaget ser framtiden ljus ut för friluftsbranschen, konstaterar Jocke och sträcker på benen. 

Det är dags att utforska omgivningarna. Vi är nyfikna på de djupa skogar som konstnären John Bauer inspirerats av för sina trolltavlor. Och på de vidsträckta äppelodlingarna som skymtar genom Uthusets fönster. Snart blommar dalens 55 000 äppelträd och tar sikte på höstens stora skördefest.

Några fikaraster i skogen blir det sällan till vardags för Jocke Sundberg. Men det är ju aldrig för sent att börja.

Ont om tid för uteliv

Vi tar bilen till skogs, Uthuset försvinner i bakrutan. Jocke medger att tiden normalt inte räcker till för både arbete och friluftsliv.

– Men jag gillar att jobba, det är inget jag skäms för, säger han. Det är ju de små, små detaljerna som gör den stora skillnaden.

Men det är aldrig för sent att bana sig nya vägar i livet, det vet Jocke. Till exempel tog det honom 57 år att ta klivet in i köket och börja laga mat. Han gillar att ge sig på köttbitar som kräver tid och lite extra av kocken, oxkind till exempel. Men italiensk risotto står också högt i kurs.

Vi kör in på en smal skogsväg där kvardröjande snö skrapar i underredet på bilen. Höga granar står tätt längs vägen och vi parkerar och går den sista biten till ett vindskydd som byggts av tunna granstörar mellan fyra träd. Jocke packar upp ett kök och kokar vatten till kaffe. 

– Så här borde man göra lite oftare, medger han och ser sig omkring, nästan lite generat. 

UTEFAKTA

Jocke Sundberg

Ålder: 59 år

Familj: Gift med Gunilla, två barn,
en schnauzer.

Bor: Skärstad, Jönköping.

Gör: Entreprenör inom friluftsprylar, med butikerna Get Out och Säck i bagaget. Driver friluftsladan Uthuset i Skärstad, Jönköping, sedan 2017.