Hurra! 27 procent fler läser Utemagasinet!

Idag presenterades Orvesto Konsument 2021 Helår – en oberoende rapport från Kantar Sifo som mäter räckvidden hos bland annat tidskrifter. Utemagasinet sticker ut i mängden, för andra året i rad, och ökar med hela 27 (!) procent.

Foto: Linda Åkerberg

Chefredaktör Marie Kjellnäs är förstås jublande glad.
– Först en uppgång med 22 procent under 2020 och nu ytterligare 27 procent! Det här är smått osannolika siffror, vi är superglada och tacksamma för förtroendet. Det får bli en flaska bubbel till utefikat idag, säger hon.

Att intresset för natur och friluftsliv har ökat de senaste åren kan inte ha undgått någon, och Marie Kjellnäs gläds åt att så många av de nyfrälsta söker sig till Utemagasinet för inspiration och vägledning.
– Vissa av våra läsare har levt friluftsliv sedan barnsben, andra har just hittat ut – vårt mål är att alla ska känna sig hemma i Utemagasinet. Vi vet ju att ett liv i naturen inte bara är roligt, intressant och spännande utan också gör oss friskare både fysiskt och psykiskt. Det budskapet vill vi förstås sprida till så många det bara är möjligt, inte minst i oroliga tider som dessa.

Papperstidningen Utemagasinet står alltså fortsatt stark, och varje utgåva – totalt tio per år – har 85 000 läsare. Därutöver sprider man friluftsinspiration och -kunskap via hemsidan utemagasinet.se, sociala medier och fysiska event.
– Vår eventverksamhet har ju gått på sparlåga ett par år, men nu ser vi verkligen fram emot att träffa både gamla och nya läsare under 2022. Näst på tur har vi Utehelg på Värmdö i Stockholms skärgård 13–15 maj – det är ett riktigt breddevent, med uteaktiviteter för hela familjen. En perfekt kick-off inför barmarkssäsongen, säger Marie Kjellnäs.