Fjällräven i colab med Specialized

Kalifornisk cykelkultur möter svenskt friluftsliv när Fjällräven och cykeltillverkaren Specialized slår sina påsar ihop. Nu lanserar de samarbetet The Great Nearby, där man vill inspirera till mer naturkontakt och näräventyr.

Foto: Fjällräven x Specialized

Fjällräven överraskade för några år sedan med en colab med Acne Studios, och nu är det dags för ett nytt oväntat samarbete. Tillsammans med cykeltillverkaren Specialized har man formulerat The Great Nearby, för att inspirera till en mer naturnära livsstil och presentera gemensamma produkter för detta ändamål.

Del ett i samarbetet lanserades i början av mars. Det handlar delvis om produkter riktade mot cykelburet uteliv, men även plagg som fungerar till vilka aktiviteter som helst i den nära naturen. Från Fjällrävens sida hoppas man att The Great Nearby ska bli en naturlig tankeställare.
– Det är viktigt att människor närmar sig naturen istället för att distansera sig från den. För att upptäcka och värdera världens ekosystem på rätt sätt, klimatet och den känsliga balansen. Och på så sätt bli aktiva ambassadörer för en bättre framtid, säger Henrik Andersson, Global Creative Director på Fjällräven.

Erik Nohlin, Industrial Design Leader på Specialized, är inne på samma spår:
– Naturen har en helande kraft, något som vi aldrig får ta för givet utan måste lära oss uppskatta och vårda, säger han.

Den 18 maj kommer kapitel två i samarbetet: en kollektion slitstarka cykelkläder och ­-väskor som riktar sig lite mer mot de längre äventyren. Läs mer om samarbetet på fjallraven.com samt specialized.com.