Räven toppar Tradera

Secondhand-sajten Tradera har undersökt vilka varumärken som är mest populära bland deras kunder. I topp? Svenska klassikern Fjällräven.

Traderas nya rapport Circular Brands presenteras för första gången 2022, och i den har man alltså tagit tempen på vilka klädmärken som lockar allra mest på den digitala andrahandsmarknaden. Genom att analysera antalet sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad har man tagit fram ett index för de senaste 12 månaderna.

Det visar att flera svenska friluftsvarumärken är särskilt populära på tradera.se och uppenbarligen lockar en bred kundkrets. Allra högst i kurs står Fjällräven, som inte bara rankas som nummer ett bland friluftsvarumärken utan bland alla slags klädmärken.
– Hållbarhet är en del av vårt DNA på Fjällräven. Vi är därför oerhört glada över att Fjällräven har utsetts till det mest populära varumärket på Tradera. För oss är det ett fint bevis på att vårt arbete med att ständigt förbättra våra material, produktionsprocesser och leveranskedjor och utveckla produkter som är tidlösa, hållbara och funktionella verkligen lönar sig, säger Aiko Bode, hållbarhetschef på Fenix Outdoor och Fjällräven.

Tre andra svenska outdoorföretag som går varmt på Tradera är Peak Performance på en sjätte plats, Houdini på en fjortonde plats och Haglöfs på en artonde plats.