SCARPA lanserar pjäxa i återvunnet material

Scarpa lanserar nu pjäxan ”Maestrale Re-Made” som helt och hållet består av återvunnet material. Det återvunna restmaterialet började man lagra och katalogisera redan år 1995.

Scarpa, den italienska tillverkaren av innovativa skor för aktiviteter på berget, lanserar nu en ny pjäxa tillverkad helt av produktionsrester och återvunnet material.

Pjäxan är tillverkad av polymer från cirka tre ton produktionsrester. Det återvunna restmaterialet började man lagra och katalogisera redan 1995. Detta innebär att skapandet av ett par Maestrale Re-Made pjäxor släpper ut 27 % mindre koldioxid än produktionsprocessen i att skapa en ”klassisk” Maestrale-pjäxa i Pebax Rnew – ett växtbaserat material som ändå släpper ut 32 % mindre koldioxid än fossilbaserad plast.

Den nya ”Maestrale Re-Made” pjäxan säljs i begränsad upplaga, med totalt 2022 tillgängliga par, i utvalda butiker över hela världen, och exklusivt på Alpingaraget i Norden.

Designen och helheten
Tillverkningsprocessen bakom Re-Made pjäxan utvecklades av SCARPAs Green Lab, en produktionsavdelning dedikerad till att testa hållbara lösningar.
– Efter lanseringen av Mojito Bio 2021, vår första certifierade sko som är 100 % biologiskt nedbrytbar. Tar vi idag ytterligare ett stort steg mot att minska miljöpåverkan från skotillverkning, säger Scarpas VD Sandro Parisotto.

Delar av intäkterna går till miljön
Vid sidan av lanseringen av Maestrale Re-Made har Scarpa börjat samarbeta med POW – Protect Our Winters, Europe. En del av intäkterna från försäljningen av den nya pjäxan kommer att gå till denna ideella organisation som åtagit sig att skydda miljön och öka medvetenheten om klimatförändring.

– Vi är mycket stolta över detta partnerskap med Scarpa. Vår organisation har partnerskap med varumärken som har stark koppling till frilufts- och bergssportvärlden, men är också passionerade och engagerade i att minska sin miljöpåverkan och vara mer ekologiskt hållbara. POW hjälper utomhussports-entusiaster att skydda platserna de älskar från klimatförändringar. POW är en gemenskap av idrottare, vetenskapsmän, kreativa proffs och entreprenörer som främjar opartisk politik som syftar till att skydda vår värld nu och för framtida generationer, säger Dan Yates, European Partnership Chef för POW Europe.

Den nya pjäxan kostar cirka 5995 kronor.