Naturen, den var helt fantastisk. Solnedgångarna färgsprakande, vattnet glittrande och himlarna höga. Varför blev då dina bilder så platta och trista? Misströsta inte. Här kommer en liten fotoskola speciellt för dig, signerad äventyrsfotografen Fredrik Schenholm.
Text: Caja Rännar
1. KÖP INTE EN SYSTEMKAMERA
Det låter ju helt vrickat att jag som professionell fotograf avråder folk från att köpa en riktig kamera. Men det finns många aspekter i valet av kamera. En är förstås prestandan – och sedan ett par år tillbaka är nya mobiltelefoner så sjukt bra, även som kamera. Det jag värderar högst hos en kamera när jag ska fotografera utomhus är snabb autofokus, att den kan ta många bilder per sekund, en bra bildsensor och hög bildkvalitet. Allt detta får du i en bra telefon idag. Dessutom är telefonen bättre i mörker. En ny telefon har idag alla proffsinställningar, om man letar lite – och den kan till och med fota i rawformat och har bra optisk zoom. Har du en ny mobiltelefon så har du alltså en riktigt bra kompaktkamera, som du klarar dig otroligt långt med. Självklart ger det en annan känsla, och större pondus, om du har en större och mer rejäl kamera. Och du får bättre bildsensor, kan byta objektiv och få olika känsla och ljus i dina bilder. Men fotar du på hobbynivå, mest för att spara minnen för dig själv och publicera på sociala medier? Då räcker din Iphone 12, eller motsvarande, väldigt långt.
2. HA DIN KAMERA NÄRA
Det spelar ingen roll hur bra kamera du har, om du inte använder den. En stor, fin systemkamera hamnar ofta i ryggsäcken. Då är det ofta lite för meckigt att få fram den och ta upp den, för att du ska kunna ta alla de bilder du måste ta för att lyckas fånga de mest fantastiska ögonblicken. Du kanske inte ens hinner med i svängarna. När du väl fått upp kameran är ögonblicket förbi. Jag som jobbar med systemkamera har en lösning med en väska på bröstet, så att det går snabbt och lätt att få fram kameran. Men där är ytterligare en fördel med att nöja sig med att fota med mobilen: du kan ha den i fickan. Det gäller förstås också för en liten kompaktkamera. Ofta finns en liten ficka på ryggsäckens avbärarbälte som är perfekt för en kamera, om du inte har stora byxfickor. Var lite observant på linsen bara. Den blir lätt smutsig. Till exempel kan man råka sätta ett finger på den när man tar upp telefonen ur fickan, och den tunna fetthinna fingret då lämnar efter sig blir som att titta på TV genom ett plexiglas. Så var noga med att torka av linsen innan du tar dina bilder.
3. LEK STREETFOTOGRAF
En streetfotograf rör sig på stadens gator och tar bilder utan att personerna som porträtteras vet om det eller har en chans att kamma till sig. Det är alltså motsatsen till porträttfotografi. Det här sättet att fotografera är bra att ta med sig även utanför stadens gator, ut i naturen. Om jag till exempel är ute med ett gäng och ska sova i ett vindskydd, och vi sitter och grillar, äter och snackar – då vill jag inte avbryta den stämningen för att ta bilder. Istället vill jag fånga just den stämningen. Då går jag iväg fem minuter, så att de andra glömmer mig och min kamera – det går oväntat fort – och så kollar jag vinklar och ljus lite i lugn och ro. Och sedan fotar jag, utan att berätta att jag gör det, när de sitter och pratar och grillar och skrattar. Det jag får då är att det händer något i bilden, och det blir naturligt. Jag tar väldigt många bilder i dessa lägen, för många blir bara konstiga när någon tuggar, pratar, gestikulerar eller vänder sig bort. Vill jag att någon ska titta in i kameran ropar jag till och är snabb med att ta bilden när personen tittar upp med ett ”va?”. Även där blir bilden mycket bättre än om jag skulle gå in och regissera.
4. TA MÅNGA BILDER
När jag kommer hem från ett fotojobb kan jag ha mer än 10 000 bilder med mig. Av dem blir det kanske tio som jag levererar till kunden. Så många försök tar det att lyckas fånga allt man vill ha på samma bild: komposition, ljus, aktivitet, ansiktsuttryck, kontakt, känsla. Ska du ta en gruppbild på sju personer har någon räknat ut att man behöver ta 15 bilder bara för att ha en chans att alla ska ha ögonen öppna. Det är ju fantastiskt att vi numera inte behöver fundera på om filmrullarna ska räcka hela semestern, vi kan ta så många bilder vi vill. Och det ska vi utnyttja! Du kommer att fylla minneskortet eller telefonen med en massa skräp, också. Men se det som en förlängning på turen, när du får sätta dig och gå igenom bilderna och uppleva allt igen.
5. MISSA INTE FÖRGRUNDEN
Ett bra sätt att skapa djup i bilden är att addera en förgrund. När du tar en bild vill du bygga upp en 3D-känsla i en 2D-värld. För att lyckas med det behöver du skapa en förgrund, ett mellanplan och en bakgrund. Slänger du upp din kamera utan att tänka får du vanligtvis bara ett mellanplan, oftast sällskapet du är ute med, och en bakgrund, kanske ett fjäll. Utan en förgrund och medveten placering av ditt mellanplan så flyter allt ihop och det är svårt för ögat att uppfatta perspektiven. Täck alla delar i bilden med en tanke, då blir bilden mer spännande. Ställ dig inne i grenverket på ett träd och använd en grön, bladig gren som förgrund, utan fokus. Ditt mellanplan är människan du vill ha med på bilden. Vrid sedan kameran så att bakgrunden blir lugn och inte störande bakom människan. Ett annat sätt att skapa djup är att titta efter linjer som går in i bilden. En väg som går mot horisonten, en stig som vindlar iväg, ett staket – och så vidare. Ofta finns naturliga mönster i naturen man kan använda sig av. De här linjerna leder betraktarens öga in i bilden och ger perspektiv med framför allt ett djup.
6. VARIERA SKÄRPEDJUPET
När en bild är suddig i bakgrunden har den fotograferats med kort skärpedjup. På en bild med kort skärpedjup är det bara precis det som är i fokus som är skarpt, bakgrunden blir suddig. Exakt hur det här suddet ser ut och känns kallas för bouquet, och en fotograf kan betala stora pengar för ett objektiv med så kalllad ”vacker bouquet”. Förvånande nog finns nu mobiltelefoner som har riktigt fin bouquet, och det ska man dra nytta av när man fotar. Ett kort skärpedjup gör bilder mer spännande, för det adderar ett djup och hjälper ögat att lägga fokus precis där man som fotograf vill att fokus ska ligga. Kort skärpedjup gör också att dina bilder ser lite proffsigare ut. Och snyggt är det! Skärpedjupet justerar du med hjälp av bländaren på systemkameran. Eller under symbolen f på din telefon.
7. Hitta djupet med zoom
Många kommer hem med bilder från naturupplevelser och känner att det inte syns hur stort det var, hur magnifik utsikten var eller hur höga bergen var. Det man saknar då, kanske utan att veta om det, är djup. Allt ser platt ut och skillnaderna i naturen framträder inte. Mitt tips för att få större djup i bilden är att backa och zooma in, använda en större brännvidd som det heter. Zooma in tio gånger – här är den optiska zoomen viktig – och backa tills det du vill fotografera ryms i bilden. Att använda zoomen ger ett helt annat perspektiv och djup i bilderna. Jag använder det jättemycket när jag fotograferar ute i naturen. Man kan få en kulle att se ut som ett berg, till exempel, eller en människa att se liten ut mot en stor bergvägg.
8. TÄNK EFTER FÖRE
När du ger dig ut på turen, fundera på vilka bilder du vill ha med dig hem. Vilka platser, situationer och känslor vill du fånga? Om man inte gör det tankearbetet är sannolikheten stor att man kommer hem med ett par hundra bilder på fjäll och människor i ryggsäck och uppställda tält som alla ser ganska likadana ut. Jag skulle till exempel gissa att du får roligare bilder under tiden ni håller på och sätter upp tälten än när de står prydligt på plats på sin plana, fina yta i kvällssolen. Var alltså redo med kameran redan då. Ofta finns den bästa bilden på vägen mot det man tror är bilden. Fota när den vuxne slänger upp barnet på axlarna, inte först när barnet sitter där uppe och ser nöjd ut. På vägen upp finns samspelet, spänningen och skrattet – och det blir ofta en bättre och mer händelserik bild. Kom ihåg att kommunikationen från ansiktet är viktigt. Personen du fotograferar behöver inte titta in i kameran, men det gör stor skillnad om vi ser ansiktet och vad det kommunicerar. Någon enstaka rygg på bild kan vara snyggt, men kom ihåg att också fånga människornas ansikten.