Därför tar Silva över Primus

I december stod det klart att Silva, känt för sina kompasser och pannlampor, köper ­uteköks-specialisten Primus. Målet är att du inte ska märka någon skillnad.

Både Silva och Primus är friluftsvarumärken med stolta anor. Redan 1892 utvecklade Primus ­världens första sotfria fotogenspis – medan Silva 40 år senare uppfann den första vätskefyllda kompassen. 

Nyheten att Silva köper Primus kom i ett pressmeddelande i december, där Richard Jägrud, VD på Silva Sweden AB, talar varmt om förvärvet. Han menar att bolaget härmed stärker sin position som leverantör av utrustning för atleter och äventyrare. 
– Primus är ett starkt varumärke inom teknisk utrustning för friluftsliv, med en global närvaro som säljer till samma kanaler som Silva, säger han.

Primus har sedan 2002 tillhört Fenix Outdoor, som också äger Naturkompaniet och Fjällräven. Per Wååg, VD på Primus, säger till Utemagasinet att de har en spännande resa framför sig – men att det också är med visst vemod som Primus lämnar Fenixgruppen under våren 2023. 
– Samtidigt ser jag fram emot den förändring vi står inför. I en mindre hårdvarugrupp kommer vi kunna hitta fler synergier med Silva än vad vi gjort med de andra Fenixvarumärkena. 

Per Wååg betonar att Fenix inte aktivt försökt sälja Primus, men när rätt partner visar intresse så är det intressant att ta upp det för diskussion. Och den här gången ledde diskussionen i mål. Planen är att användarna inte ska märka av köpet.
– Målet är att hålla de unika varumärkena intakta och fortsätta leverera de bästa produkterna och upplevelserna i våra respektive segment, säger han