Friluftsföretag gör secondhand-satsningar

Flera friluftsföretag lanserar mer hållbara satsningar när det vankas Black friday-köphets. Naturkompaniet lanserar på fredag fyra nya secondhand-avdelningar, där det ska finnas ett brett sortiment av tidigare använda produkter från blandade varumärken. Nyligen öppnade också företaget Lundhags en secondhand-butik på Tradera.

Friluftskedjan Naturkompaniet lanserar sin nya secondhand-satsning på fedag den 24 novemver. Det är ingen slump – dagen är känd som Black Friday och företaget vill ta avstånd från överkonsumtion och köphets. Naturkompaniet har i över åtta år haft antikampanjen Green Friday som har gått ut på att vårda och reparera prylarna man redan äger. Den nya secondhand-satsningen blir ytterligare ett steg mot att utveckla cirkulär konsumtion tillsammans med tidigare lanseringar som klädinsamling, uthyrning och vårda & reparera-avdelningar.

De första butikerna att rulla ut konceptet är Gävle, Stora Nygatan i Malmö samt i Stockholmsbutikerna Sveavägen 62 och Kungsgatan 26.
– Att kunna erbjuda second hand är ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete och det ger våra kunder möjligheten att förlänga användandet och minska klimatavtrycket när man trots allt behöver ny utrustning, säger konceptansvariga André Rozental.

Kunder erbjuds både att sälja sina gamla friluftsprylar och att köpa nya till sina kommande äventyr. Det som går att lämna in till försäljning är exempelvis skalkläder, dunjackor, fleecetröjor, friluftsbyxor, friluftskök och ryggsäckar.

Även varumärket Lundhags gör en satsning på återbruk med en ny butik på sajten Tradera. Lundhags har sedan starten 1932 haft som ambition att tillverka produkter som ska hålla en livstid och som ska vara enkla att reparera. I de egna butikerna i Göteborg, Insjön, Järpen och Stockholm kan man lämna in såväl Lundhagskläder som kängor och få dem reparerade. Vissa av butikerna köper även begagnade Lundhagsprodukter som tvättas och repareras för att därefter säljas i någon av de fysiska butikerna – och nu även på Tradera. 
– I takt med att konsumentbeteenden förändras kommer detta affärsområde att bli en alltmer central del av vår affärsmodell. Redan nu märker vi hur intresset för kvalitetssecondhand  inte bara ökar bland yngre generationer, utan även bland äldre, säger Sara Wiksten, VD på Lundhags.