UTE testar: SUP-brädor för turpaddling

Att stå upp och paddla är mer populärt än någonsin i Sverige – och då menar vi inte bara lättsam strandlek. Utemagasinet har testat sex sup-brädor för turpaddling och de stora äventyren.

Av: Lars Larsson, Foto: Emrik Jansson

Med rätt bräda kan en längre supexpedition bli en riktigt trevlig upplevelse, där du har med tält och utekök för övernattning längs vägen. Vad krävs då för att en bräda ska fungera optimalt i dessa sammanhang? Förutom paddelegenskaper har vi i det här testet tittat på faktorer som lastkapacitet samt hur enkel brädan är att lyfta, bära och transportera i svårare terräng. Även transportväskans funktioner har bedömts.

Vi har delat in de testade brädorna i tre olika kategorier: dagstur, övernattningstur och flerdagarstur, där den förstnämnda är den enklaste och den sistnämnda mest avancerad. Här är det bra att ha i åtanke att en mer avancerad bräda fungerar lika bra på enklare turer, men inte tvärtom. Utmärkande för dagsturskategorin är att brädan har gummicord i den främre delen och rymmer det du behöver för en dag till sjöss utan övernattning. Exempelvis en vattenflaska, mat, ombyte och förstärkningskläder. Brädor i kategorin övernattningstur är lämpade för helgturer med övernattning, men också för dagsturer. De har lastutrymmen med gummicord både i fram- och bakänden och ska rymma packning för en natt utomhus. Dessa brädor har extra handtag i fram- och/eller bakänden. Mest avancerade är alltså brädorna i kategorin flerdagarstur, de passar för såväl längre expeditioner som helg- och dagsturer. De har generösa lastutrymmen i både fram- och bakände, handtag i båda ändar samt sidohandtag och/eller axelrem.

SJÖSÄTTNING OCH LANDSTIGNING
Det finns en hel del instruktionsfilmer på internet som visar sjösättning av sup-bräda, men oftast är teknikerna anpassade efter varmt vatten och kräver tillgång till brygga eller kajkant. Många svenskar paddlar där det varken finns bryggor eller sandstränder och där det är kallt i både luft och vatten. Min rekommendation vid kallt vatten är en teknik som bygger på att greppa brädan i noshandtaget och lägga i den vinkelrätt från stranden, så att fenorna kommer så långt ut som möjligt. Då kan du krypa ut på brädan, vända dig om och ställa dig upp utan att blöta fötterna. För att gå iland paddlar du upp vinkelrätt mot stranden och kryper iland över brädan. Greppa därefter noshandtaget direkt, innan brädan flyter iväg. Är det varmt i vattnet är det naturligtvis enklast och säkrast att vada ut, men se ändå till att brädan du köper har åtminstone ett handtag i nosen – gärna fler om du vill göra övernattnings- och flerdagarsturer. Extra handtag längs brädans sidor, och ett i bakänden, är mycket användbara när du landstigit och det är dags att lyfta den lastade brädan ur vattnet och upp på någorlunda plan mark. Ju fler handtag desto fler möjligheter har du att krångla brädan förbi svåra passager vid isättning eller upptag.

TRANSPORTERA ÖVER LAND
Vid längre turer i åar och älvar kommer du ofta att stöta på hinder som inte går att paddla förbi, såsom dammar, forsar eller nedfallna träd. I dessa fall är landtransport förbi hindret ditt enda alternativ. Går transporten över äng eller myrmark? Grattis, då kan du släpa brädan över marken istället för att lyfta den. Säkrast är att skruva loss fenan och dra brädan i bakänden, för att undvika att fenboxen skadas eller fylls med grus och jord. Fingrar och underarmar blir snabbt trötta, så längre sträckor kan du istället dra brädan som en pulka genom att fästa en slinga i handtaget och lägga den runt midjan eller snett över bröstet. Är terrängen för tuff för att brädan ska kunna släpas? Då får du vackert bära den – antingen med packningen på eller lossad och buren separat. Är det möjligt att ha kvar packningen på brädan så är det alternativet både smidigare och snabbare.
Handlar det om att bära förbi en damm eller två på turen så spelar transportrutinerna ingen större roll, men ska du göra tiotals lyft på en flerdagarstur är det viktigt att jobba tidseffektivt. Hur bärs då en fullastad bräda? Är ni två personer, och brädorna har handtag i båda ändarna, går det bra att bära dem tillsammans. Se till att byta plats med varandra emellanåt om packningen är ojämnt fördelad. Om du är ensam på turen behövs en annan metod. Både Starboard och Black Cat har axelremmar till sina brädor – det är ett helt överlägset sätt att bära brädan på, i synnerhet om den är tungt lastad. Axelremmen hjälper dig att kompensera för obalans i packningen.

ANMARSCH OCH TRANSPORTVÄSKA
Innan du tar det första paddeltaget behöver du transportera dig själv, packningen och brädan till vattnet. Alla uppblåsbara sup-brädor levereras med någon form av transportväska, men de kan se väldigt olika ut. Om du bor och paddlar stadsnära eller reser med allmänna kommunikationer är en väska med hjul mycket användbar. Bor du i glesbygd är det oftast bilen som gäller och då är det bra med en väska som har handtag på alla sidor och är lätt att hantera vid i och urlastning. Oavsett förutsättningar finns ofta ett behov av att bära väskan som en ryggsäck åtminstone en kortare sträcka. Samtliga sex väskor i testet har ryggsäcksfunktion med axelremmar. De fyra dyraste har också hjul. Nackdelen med påkostade hjulväskor är att de har en hård underdel, vilket gör att de både väger mycket och tar stor plats. Enklare väskor är smidigare att ta med på turen, men brister istället när det kommer till bärkomfort. I detta sammanhang glänser den nya transportväskan från Red paddle co, som ger dig det bästa av två världar.

OCH VINNAREN ÄR …
I slutändan tampades två brädor om vår Bäst-i-test-titel: Red Voyager och Black Cat Boards White Witch. Båda har det mesta du kan önska dig av en turbräda som fungerar för allt från dagsturer till längre expeditioner. Red gör den bästa brädan och har den grymmaste väskan för den som har råd, men Black Cat Boards är vassa på detaljerna i utformningen av lastutrymmen och axelremmen är en game changer för stora äventyr. Sammantaget väljer vi att utse Black Cat Boards till testvinnare, med motiveringen att deras paket är det mest prisvärda gentemot hela fältet. En guldstjärna går också till Starboard som har en otroligt fin turbräda med axelrem, som föll på att 2021 års version saknade noshandtag och att packutrymmet är lite snålt för de riktigt långa turerna.

RED VOYAGER 12’6” X 28”
Pris
14 290 kronor
Längd 381 centimeter (12’6”)
Bredd 71 centimeter (28”)
Tjocklek 12 centimeter (4,7”)
Volym 285 liter
Vikt 12,2 kilo
Fentyp Tvilling
Fenbox US-box
Paddel Ingår ej
Kategori Flerdagarstur
Köpinfo kajaktiv.se

Bakgrundsfakta
Red paddle co är den enda tillverkaren som erbjuder fem års garanti på sina brädor, vilket säger en del om kvaliteten. Voyager av samma längd finns även 32” bred för dig med stor kroppshydda.

Brädegenskaper
Detta är den tunnaste brädan i testet, vilket ger en lägre tyngdpunkt och mer brädkänsla. Trots att den är tunnare upplevs brädan väldigt styv och stabil. Liksom Starboard får den ökat glid av en skarp kant i bakänden som gör att den släpper lättare från vattnet. Red är ensamma om sitt Vformade skrov i nosen, som skär vågor istället för att gå över dem. Med 28 tums bredd förlorar den lite i stabilitet men vinner i glid.

Funktioner och detaljer
Red har fantastisk kvalitet och finish. Denna bräda har två kamerafästen, 13 fästpunkter och en däcksmatta som sträcker sig hela vägen till bakänden. Längs brädans kanter på mittsektionen kan du trä i två medföljande stavar för ökad styvhet. Två extra sidohandtag hjälper vid bärning och för att vända eller ta sig upp på brädan igen.

Lastutrymme
Red använder sig av en egen typ av raka spännband för det främre lastutrymmet, istället för den gängse gummicorden i kryss. Vi upplever inte denna lösning som särskilt bra och vid ett tillfälle tappades lasten då ena änden av ett band lossnade från fästpunkten. Vi rekommenderar att använda egna spännremmar. En förbättring från förra året är att en extra D-ring gör det lättare att fästa vattenflaskor.

Transportväska och pump
Väskan sopar banan med konkurrenterna när det kommer till funktionalitet och bärkomfort. Bärkomforten liknar mer en riktig fjällryggsäck än de övriga väskorna i detta test. Väskan står stadigast på hjulen i testet. Mycket effektiv pump med hög byggkvalitet, som skiljer sig från övriga genom att ha två cylindrar. En nackdel är att den är tyngre och tar större plats om den behöver medtagas på brädan. Brädans ventil är inte kompatibel med de andra pumparna.

Sammanfattning
Passar mindre eller sportiga personer som vill ha en bräda med högsta byggkvalitet och finish, samt det i särklass bästa bärsystemet som möjliggör äventyr och flerdagarsturer i verklig vildmark.

STARBOARD 12’6 X 30” TOURING DELUXE SC
Pris
11 500 kronor
Längd 381 centimeter (12’6”)
Bredd 76 centimeter (30”)
Tjocklek 15 centimeter (6”)
Volym 355 liter
Vikt 9,7 kilo
Fentyp Singel
Fenbox US-box
Paddel Ingår ej
Kategori Övernattningstur
Köpinfo surfspot.se

Bakgrundsfakta
Starboard har ett mycket brett sup-sortiment och deras turbrädor finns i flera olika storlekar och material. Denna bräda finnsnockså med samma längd men 28 tum bred.

Brädegenskaper
Det här är den näst lättaste brädan i testet, vilket gör den lätthanterad på land och kvick i vattnet. Samtidigt upplevdes den som en av de styvaste och stabilaste i vågor. Den har väldigt lite rocker i nosen vilket ger den lång vattenlinje och god kursstabilitet. Liksom Red paddles Voyager har den en skarp kant längst bak som får vattnet att släppa från brädan och ger bättre glid.

Funktioner och detaljer
Starboard ligger långt framme på miljöområdet, fångremmen är av naturligt gummi och pumpens handtag och fot är gjorda av återvunnet fisknät. Pumpfoten är löstagbar vilket underlättar packning. Brädan har löstagbart kamerafäste. Axelremmen är oerhört användbar och en funktion alla turbrädor borde ha. Brädan är ensam i testet om att ha kick tail, en upphöjning i bakändan, och den är jättebra vid pivotsvängar.

Lastutrymme
De fyra D-ringarna till den främre lastytan sitter ganska långt in från kanterna på brädan, vilket gör utrymmet något snålt när inte hela bredden nyttjas. Det främre utrymmet är likvärdigt med de två dagstursbrädorna, men mindre än övriga som har sex eller fler D-ringar fram. Ytterligare fyra D-ringar återfinns hos det bakre lastutrymmet.

Transportväska och pump
Minimalistisk design som väger in på cirka två och ett halvt kilo. Lättaste hjulväskan i testet. Starboard jobbar som sagt mycket med hållbarhet och väskan är gjord av återvunna plastflaskor. Minimalismen gör dock att bärkomforten får lida, och höftbältet smiter inte åt mot höfterna utan trycket ligger mot magen. Det gör att höftbältet har sämst funktion i testet. Axelremmarna sitter på samma sida som hjulen vilket gör att om dessa är leriga, kan detta lätt överföras till
dina byxor när du tar av och på ryggsäcken.

Sammanfattning
Passar den som vill ha en lätt och styv bräda med både axelrem och kickpad, som gör den lika användbar för motion och lek som för långa övernattningsturer.

TAHE BREEZE WING 12’6” X 28”


Pris
8 400 kronor
Längd 381 centimeter (12’6”)
Bredd 71 centimeter (28”)
Tjocklek 15 centimeter (6”)
Volym 290 liter
Vikt 11 kilo
Fentyp Singel
Fenbox US-box
Paddel Tredelad aluminium
Kategori Dagstur
Köpinfo surf.se

Bakgrundsfakta
Den testade 28-tumsversionen av Breeze Wing släpptes 2021 och i år lanserades även en 30 tum bred version av samma bräda för större paddlare.

Brädegenskaper
Tillsammans med Red paddle cos bräda är detta en av två 28-tumsmodeller vi testade. Den minskade bredden gör brädan något mer lättdriven och gör att den passar bättre för mindre paddlare eller den som vill ha en sportigare bräda. Den upplevdes som förhållandevis kursstabil och lättdriven, men stack inte ut i mängden på något vis. Däcksmattan sträcker sig långt bak, vilket gör det möjligt att röra sig fritt på brädan och utföra pivotsvängar.

Funktioner och detaljer
Brädan har handtag i båda ändarna, vilket är bra för en dagstursorienterad bräda. Ännu bättre vore om de inte var orienterade vinkelrätt mot färdriktningen, vilket dels gör det lättare att fastna i något vid paddling i strömmande vatten, men också är ergonomiskt sämre om man hjälps åt att bära brädan i varsin ände. Den är utrustad med Go pro-fäste och bogserring i nosen.

Lastutrymme
Brädan har fyra D-ringar och en tunn gummicord mellan dessa i framänden av brädan. Detta räcker bra för enklare dagsturer, men inte för övernattningsturer.

Transportväska och pump
Ryggsäck som saknar hjul och väger knappt två kilo. Bra bärkomfort med vadderad rygg och åtsmitande höftbälte, men går ej att dra åt maximalt för väldigt smala personer. Plasten i höftbältets spänne är skör och sprack när vi råkade trampa på den. Om axelremmarna spänns hårt finns en tendens att en söm på väskan kan skära in mot nacken. Enkel pump av standardtyp.

Sammanfattning
Passar mindre personer som vill göra dagsturer på en bräda som är lätt att bära och hantera vid på- och avstigning, med en lätt väska med komfortabelt höftbälte.

WHITESPOT SUP 12’6” X 30”


Pris 7 500 kronor
Längd 381 centimeter (12’6”)
Bredd 76 centimeter (30”)
Tjocklek 15 centimeter (6”)
Volym 350 liter
Vikt 9 kilo
Fentyp Singel
Fenbox Slide-in
Paddel Tredelad aluminium
Kategori Dagstur
Köpinfo surfspot.se

Bakgrundsfakta
Denna bräda säljs av surfbutiken Surfspot i Stockholm. De prioriterar miljöfrågor och tanken med Whitespot är att erbjuda en enkel bräda som bättre alternativ till de allra billigaste varuhusbrädorna.

Brädegenskaper
Bra för att leka med och göra pivotsvängar, däcksmattan är lång och går hela vägen till ventilen. Mycket rocker, vilket gör den till den mest lättmanövrerade brädan i testet. Whitespot är dock inte lika styv som de dyrare premiumbrädorna i testet, vilket märks tydligt vid paddling i mindre vågor.
Som lättaste brädan i testet känns den kvick att hantera på vattnet.

Funktioner och detaljer
Minimalistisk bräda utan en mängd tyngandenextrautrustning – med undantag för en bogserring i framänden, vilket saknas på flera av de dyrare brädorna. Har ett extra handtag i nosen men inget i bakänden. Den enda brädan i testet som inte har US-box utan en enklare slide-in-fenbox.

Lastutrymme
Brädan har fyra D-ringar och en tunn gummicord mellan dessa i framänden av brädan. Detta räcker bra för enklare dagsturer, men inte för övernattningsturer.

Transportväska och pump
Den enklaste väskan med minst funktioner och sämst bärkomfort, men som bara väger cirka ett kilo. Den saknar hjul, höftbälte och har bara ett handtag på ovansidan – vilket innebär att det enda sättet att bära den är med axelremmarna. Den låga vikten och det tunna materialet gör att den, trots bristande
bärkomfort, har fördelen att kunna användas vid inbärning till vattendrag där väskan kan packas på brädan. Enkel pump av standardtyp.

Sammanfattning
Passar den som vill ha en lätt, minimalistisk och allsidig bräda som fungerar både för lek och längre dagsturer i lugnare vatten.

YSTER ISUP 12’6” X 30” LINEAR

Pris 13 600 kronor
Längd 281 centimeter (12’6”)
Bredd 76 centimeter (30”)
Tjocklek 15 centimeter (6”)
Volym 320 liter
Vikt 9,9 kilo
Fentyp Singel
Fenbox US-box
Paddel Ingår ej
Kategori Övernattningstur
Köpinfo ystersup.com

Bakgrundsfakta
Yster är en svensk sup-tillverkare som lanserade sin första bräda 2016. I deras uppblåsbara produktserie finns också längre och smalare brädor på 14 och 17 fot.

Brädegenskaper
Ysters bräda karaktäriseras av att den har spetsigare ändar både fram och bak än övriga brädor. Den spetsiga nosen gör att brädan glider bra genom vattnet med god kursstabilitet. Brädan har också en fena under nosen som fungerar som köl och ger extra kursstabilitet. Den påminner om Reds fena i fören, men till skillnad från den har Yster ett helt vanligt platt skrov.

Funktioner och detaljer
Ysters bräda sticker ut i testet genom att däckslayouten i första hand verkar optimerad för att ta passagerare på brädan. Däcksmattan täcker hela framänden. Lastutrymmet sitter längre ut i nosen än på övriga brädor. Två extra sidohandtag på passagerarplatsen, men inga handtag i ändarna, vilket är till stor nackdel vid turpaddling som kräver landtransport. Paddelfäste för yoga och kamerafäste.

Lastutrymme
Brädan har 13 D-ringar i framänden, vilket ger goda möjligheter att få med mycket och stenhårt surrad packning. Däremot blir lasten obalanserad eftersom utrymmet bak är snålt till yta och bara har fyra D-ringar, samtidigt som ytan fram blir jättestor om passagerarplatsen inkluderas för packning. Gummicorden är tunn och för att packa större väskor krävs separata spännremmar.

Transportväska
Om höftbältet placeras mot höften hamnar bröstspännet mot struphuvudet. Höftbältet smiter inte åt mot höften på sidorna utan lämnar luft under bältet på samma sätt som Starboards väska, fast något mindre. Av hjulväskorna är detta den svåraste att få att stå upp på hjulen. Den fastsydda omklädningsmattan är i vägen när man vill komma åt ytterfickan och bidrar till vikten på cirka fyra kilo (tyngsta väskan i testet). Axelremmarna går att gömma, men kräver att du trär ur remmarna ur spännena. Hjul på samma sida som axelremmar. Enkel standardpump.

Sammanfattning
Passar den som vill ta passagerare eller utöva yoga på brädan, samt göra övernattningsturer på öppna vatten där du inte behöver landtransportera brädan.

BLACK CAT BOARDS WHITE WITCH

Pris 9 000 kronor
Längd 384 centimeter (12’6”)
Bredd 76 centimeter (30”)
Tjocklek 15 centimeter (6”)
Volym 340 liter
Vikt 11 kilo
Fentyp Singel
Fenbox US-box
Paddel Tredelad aluminium
Kategori Flerdagarstur
Köpinfo blackcatboards.se

Bakgrundsfakta
Black Cat Boards är ett svenskt varumärke som startades i Stockholm 2014 och har ett formspråk som sticker ut.

Brädegenskaper
Liksom Starboards turbräda har denna väldigt lite rocker (se ordlista på sidan 64), vilket ger lång vattenlinje och hög kursstabilitet. Den har långa raka linjer och en bred bakände, vilket gör brädan stabil och med bra glid. Brädan är tydligt optimerad för turpaddling, vilket innebär att man kortat ner däcksmattan i bakänden till förmån för stort lastutrymme. Nackdelen är att pivotsvängar blir svårare.

Funktioner och detaljer
Brädan har en förstärkning, en stringer, som löper längs centrumlinjen på både ovanoch undersidan. Denna gör brädan styvare samt skyddar mot slitage. F

Främre handtaget är orienterat i färdriktningen, vilket minskar risken att fastna vid paddling i strömmande vatten. Centrumhandtaget är förlängt och brädan har fästen för axelrem, vilken underlättar enormt vid bärning.

Lastutrymme
Testets största och bästa lastutrymme, som dessutom är helt jämnt balanserat med sex fästpunkter i vardera änden. För att minska skaderisken vid fall har hälften av fästpunkterna utrustats med nylonslingor istället för D-ringar av metall, och kamerafästen har valts bort. En smart detalj är att gummicorden kan öppnas med karbinhakar och packningen läggas direkt på plats istället för att behöva tryckas in från sidan.

Transportväska och pump
Näst bäst bärkomfort i testet, med ett rejält höftbälte, vadderat hela vägen. Bröstspännet går att justera i höjdled och axelremmarna kan döljas med en lucka som annars göms i en ficka. Hjul och många funktioner på väskan, som viktmässigt ligger i mellansegmentet på dryga tre kilo. Den har enbart en mindre ficka på insidan, men handtag på alla sidor, vilket gör den lätthanterad. Hjulen sitter på motsatt sida axelremmarna. Ändarna på pumpens handtag går att skruva loss för enklare packning.

Sammanfattning
En bräda som passar den som vill ha en prisvärd, fullt utrustad och lättpackad turbräda för stora äventyr och flerdagarsturer på åar och älvar som kräver många landtransporter.