Krönika

  • Krönika: ”Ge mig fett-drivet uteliv”

    I sin nya krönika skriver Niclas Sjögren om huruvida friluftslivet är en mänsklig rättighet – eller ej: "Men här vill jag ändå vara motvalls. Jag vill inte ha motordrivet friluftsliv. Jag vill ha kol­hydrats- och fettdriven cykling och vandring. Utan tunga batterier eller, gud förbjude, fossilbränsleslukande motorer". 

  • Krönika: ”En tältplats att dö för?”

    Att hitta en fin tältplats i det fria är ibland en utmaning. Här berättar vår krönikör Josefin Olevik om när hon försökte hitta den perfekta platsen vid Dalälven. Det gick inte riktigt enligt plan.

  • Karin Fingal: ”Borde jag bli hårdare?”

    Ska äventyret ske på barnets eller den vuxnas villkor? Vår krönikör Karin Fingal fick uppleva en intressant diskussion nyligen och började fundera över föräldraansvar och samhällsansvar. Hur långt ska barn få bestämma?

  • Ledare: ”Kan rennäringen och friluftslivet samsas?”

    I nya ledaren skriver chefredaktör Marie Kjellnäs om rennäringen och friluftslivet och de många frågor som präglar den såriga konflikten: "Vi får höra många arga och uppgivna vittnesmål. Från samer som tycker att ingen förstår deras verklighet. Från lokala frilufts­företagare som känner sig motarbetade. Från lokalbor som levt på en plats i generationer, men nu känner att det inte alls räknas."

  • Ledare: ”Så får du friluftstid”

    Ett nytt nummer är i antågande och i månadens ledare skriver Marie Kjellnäs om att tagga ned trädgårdsarbetet till förmån för den biologiska mångfalden. Bonus: Du får mer friluftstid över!

  • Ledare: ”Den bästa dagsturen”

    Chefredaktör Marie Kjellnäs slår ett slag för dagsturen och minns ett äventyr på Romsdals­eggen. Hon bjussar även på ett knep: hur man lockar (mutar) med sig motvilliga tonåringar.

  • Krönika: ”Ute är inne på snapchat”

    Vår krönikör Niclas Sjögren har sedan 1992 tragglat med att entusiasmera sin avkomma för ett aktivt uteliv. Han har mött visst motstånd hos sin 12-åriga dotter – ända tills snapchat förändrade allt.

  • Ledare: ”Vad har du i ryggan?”

    En tur med Stockholms tunnelbana visar sig bli en ny upplevelse när skidorna är med. I nya ledaren skriver chefredaktören Marie Kjellnäs om utrustning – och om att den bjuder in till samtal: "Det kan vara frestande att peka finger åt den som valt en annan prylstrategi än en själv. Men tro inte slentrianmässigt att alla skulle göra som du, bara de visste bättre".

  • Krönika: ”Åka skidor går ju ändå”

    Vår krönikör Josefin Olevik drömmer mardrömmar om att bli blind – men livet har gett henne kbt genom uteaktiviteter: "Det går nästan bättre att blunda och följa berget och snön. Andra sinnen tar över, förtröstan är den enda rimliga hållningen".

  • Ledare: ”Braka inte in i väggen”

    I det sprillans nya Utemagasinet kan du bland annat läsa om utmattning – och om den läkande naturen. I numrets ledare vrider och vänder chefredaktör Marie Kjellnäs på vår tids ­galopperande ohälsa.